Almere heeft een goed ondernemersklimaat, getuige de meer dan 18.000 ondernemingen, van zzp’ers en midden- en kleinbedrijven tot grote multinationals. Eén daarvan is Beesha. Het bedrijf begon in 2019 met de ontwikkeling van duurzame Shampoo Bars en mag zich nu Starter van het Jaar 2021 noemen. Het is een ondernemersprijs, ingesteld door de gemeente Almere, om starters te stimuleren en een podium te geven, waardoor ze duidelijker in beeld komen.
Bij alles wat we doen en produceren, kijken we naar de impact
Starter van het Jaar De prijs Starter van het Jaar
2021 is een nieuwe ondernemersprijs in Almere. De gemeente vindt het belangrijk om ook de starters in de stad te stimuleren, een podium te bieden en bij te dragen aan meer zichtbaarheid van deze groep ondernemers. De andere twee genomineerden voor Starter van het Jaar waren spekkoekbakkerij Ibu Spekkoek en HR Duurzaam. De bakkers van Ibu – dit staat voor moeder – bakken elke dag naast traditionele ook nieuwe en unieke smaken. HR Duurzaam adviseert particulieren en bedrijven op het gebied van duurzaamheid. Het bedrijf levert ook producten en vakmensen om duurzame oplossingen te implementeren.
Eigenaar Ben Bos, geboren en getogen Almeerder, is blij met zijn uitverkiezing van Starter van het Jaar. Samen met zijn vrouw begon hij in 2019 Beesha, een samentrekking van Bee en Sha(mpoo). ‘Al onze producten zijn vegan,’ zegt Ben, ‘maar bijen vonden wij goed aansluiten bij de natuurlijke uitstraling die we zochten. En shampoo spreekt natuurlijk voor zich. Een Shampoo Bar is een plasticvrij alternatief voor shampoo in een fles. Dat is beter voor het milieu en voor je haar, en is vooral ook veel zuiniger in gebruik. De Shampoo Bars die destijds op de markt waren, kwamen uit China en waren allesbehalve natuurlijk of microplasticvrij. Dat vonden wij juist belangrijk. Dus gingen we aan de slag om een pure, eerlijke zeep te ontwikkelen. Daarmee konden wij ons echt onderscheiden.’
Produceren in eigen huis
De Shampoo Bars van Beesha worden in eigen huis ontwikkeld en zijn handgemaakt. ‘Het grote voordeel is, dat we precies weten wat erin gaat,’ vervolgt Ben. ‘We denken na over elk ingrediënt dat we gebruiken en stellen strenge eisen. Niet alleen zijn de bars biologisch en van een topkwaliteit, we vinden het ook essentieel dat alles microplastic- en dierproefvrij is en dat er geen sulfaten en siliconen in zitten. Wij hebben voor elk haartype een eigen bar. De proteïne bepaalt voor welk type haar het geschikt is. Daarnaast bieden we een ruime keuze aan geuren: momenteel 21 verschillende, plus de seizoencollecties. In de winter componeren we geuren die een gevoel van gezelligheid oproepen. In het voorjaar kiezen we juist voor wat frissere tonen. Inmiddels hebben we ons assortiment uitgebreid met een Conditioner Bar en een Body Bar. Allemaal alternatieven voor de plastic flessen waarin de traditionele conditioners en douchegels zitten. Om je een beeld te geven: er zijn zo’n 2,6 miljoen gezinnen in Nederland Stel dat 10% daarvan een plasticvrije variant zou gebruiken, dan betekent dit al 12,5 miljoen plastic flessen minder.’
Het is een prachtige markt en we zijn nog lang niet klaar met innoveren
Zo weinig mogelijk afval
Beesha gaat nog een stapje verder dan het ontwikkelen van natuurlijke producten. Ben: ‘We streven ernaar alle processen zero-waste in te richten. Dus produceren we in onze bedrijfsvoering zo weinig mogelijk afval. De productverpakkingen ontwerpen we zelf. Onze zeepzakjes – we hebben vier verschillende soorten – zijn stuk voor stuk biologisch afbreekbaar. Onze zeepplankjes zijn van bamboe en mahonie. Bij alles wat we doen en produceren, kijken we naar de impact. Wil je de wereld verbeteren, dan begin je bij jezelf. Dus maken wij onze ecologische voetafdruk zo klein mogelijk.
Een mooie en duurzame toekomst
‘Wat de toekomst gaat brengen? We zijn letterlijk begonnen aan de keukentafel. In korte tijd groeiden we sterk en sinds een jaar hebben we een eigen productielocatie met kantoor en magazijn. En we blijven maar groeien! Dat is in mijn optiek het beste bewijs, dat er behoefte is aan mooie en duurzame producten. We krijgen steeds meer vragen uit de markt om voor anderen te produceren, denk aan white of private labels. Dit pakken we aan onder de naam The Soaping Company. Daarnaast zijn we bezig met de ontwikkeling van andere duurzame en milieuvriendelijke cosmetische artikelen. Verder onderzoeken we de mogelijkheden van ingrediënten uit de regio, zoals algen. We verkopen onze producten nu via de eigen webshop en op ruim veertig verkooppunten in Nederland. Het is een prachtige markt en we zijn nog lang niet klaar met innoveren. Zou het niet geweldig zijn om ooit plasticvrije badkamers te hebben?’