Almere City FC timmert niet alleen hard aan de weg in de Keuken Kampioen Divisie, ook buiten de lijnen zijn de voetballers actief. Via Almere & the City organiseert de club tal van projecten die onze stad nóg leuker, gezonder en veiliger maken. Rabobank Almere is partner van het maatschappelijke programma. En er vloeien mooie initiatieven voort uit hun gebundelde krachten.
Eind september 2020. Een groep van 21 kinderen betreedt voor het eerst de grasmat van het Yanmar Stadion. Sommigen drentelen nog een beetje onwennig heen en weer, maar al snel is het ijs gebroken. Onder begeleiding van fysiotherapeuten en een leefstijlcoach – en gecoacht door spelers van het eerste elftal – werken de kinderen de eerste sessie af van een twintig weken durend programma voor een gezonde BMI (Body Mass Index: verhouding tussen lengte en gewicht). Ze doen mee aan Aanvalluh Kids, een project van Almere & the City, in samenwerking met De Kinderkliniek en leefstijl- en gezondheidsclub ProActief.
Maatschappelijke rol
Almere & the City kwam drie jaar geleden van de grond als maatschappelijk programma van Almere City FC. Directeur John Bes: ‘Binnen onze club is iedereen ervan overtuigd dat we samen het verschil kunnen maken. De spelers van de A-selectie zijn de ‘dragers’ van de projecten en zetten zich hier onvoorwaardelijk voor in. Tijdens de wedstrijden willen zij vlammen op het veld, doordeweeks zijn ze maatschappelijk actief.’ Al vanaf de start van Almere & the City is Rabobank Almere als partner bij de plannen betrokken. ‘Het programma vervult een belangrijke maatschappelijke rol in Almere,’ zegt directievoorzitter Ferry Huurman. ‘De projecten zijn voor jong en oud, ongeacht je afkomst, en sluiten aan bij thema’s waarin vitaliteit, inclusiviteit en sociale samenhang centraal staan. Deze thema’s passen goed bij onze coöperatieve gedachte, en daarom steunen wij dit maatschappelijke platform. Door de handen ineen te slaan en onze krachten te bundelen, kunnen we dit soort projecten initiëren, faciliteren en organiseren. Projecten die onze multiculturele stad ten goede komen.’
Hoe meer bedrijven aanhaken, des te groter is de impact
Lokale voeding
Bij Aanvalluh Kids staan niet alleen sportieve activiteiten op het programma. Zo is er binnen het traject ook een kookworkshop, om kinderen en hun ouders bewust te maken van gezonde voeding. In lijn daarmee gaf Rabobank Almere de deelnemers een Flevour Box met groente en fruit – inclusief recepten – om de gezinnen kennis te laten maken met lokale producten en hen te stimuleren om gezond te eten. ‘Het mes snijdt zo aan twee kanten,’ aldus Ferry. ‘Zo steunen we ook de Flevolandse boeren, die getroffen zijn door onder andere het wegvallen van de vraag van de horeca.’
Gezellig even nagenieten
Het gemeenschappelijke doel van de projecten is Almeerders met elkaar te verbinden. Via Klassewerk bijvoorbeeld. Dat is een project voor basisscholen, met onder meer een heuse persconferentie waar leerlingen de spelers uit de A-selectie vragen mogen stellen. Ook zijn er rekenworkshops, met medewerkers van de bank als gastdocent. ‘Financieel gezond leven en zelfredzaamheid zijn pijlers van de bank,’ vertelt Ferry. ‘Naast financiële steun en het inzetten van ons netwerk, helpen we ook mee met het overdragen van onze kennis.’ Een ander project is Ballen met de Buurt, waarbij bewoners uit verschillende wijken bij elkaar komen in het stadion, om samen een balletje te trappen. De selectiespelers stellen het programma samen en na afloop genieten de deelnemers nog even gezellig na in de supporterskantine. Ook het project Alle Routiniers Verzamelen, dat als doel heeft eenzaamheid onder ouderen tegen te gaan, valt bijzonder in de smaak. Elke thuiswedstrijd halen leden van studentenvereniging Endzjin senioren op, die dan gratis een wedstrijd kunnen bijwonen.
Wat kan nu nog wél?
In de huidige omstandigheden zijn niet alle activiteiten mogelijk in de oorspronkelijke opzet, maar de club blijft kijken naar wat er nog wél kan. Zo vinden de persconferenties van Klassewerk nu online plaats, en worden de wedstrijden van Almere City live uitgezonden op verschillende zorglocaties in Almere. Tijdens de eerste lockdown brachten de voetballers een verrassingsbezoek aan vier zorgcentra van Zorggroep Almere. Samen met de ouderen maakten ze paasschilderingen op de ramen en bezorgden ze de bewoners een onvergetelijke dag. Naast Rabobank Almere is ook Voiceworks partner van Almere & the City. En onlangs sloot creatief bureau Pixelthis zich aan als mediapartner. Almere City-directeur John Bes: ‘Wij komen graag in contact met andere partijen die óók een bijdrage willen leveren. Want het is simpel: hoe meer bedrijven aanhaken, des te groter is de impact van ons platform in de stad.’