Geen mens weet het antwoord op de vraag, waar we over een tijdje met onze auto staan. Eén ding is zeker: waar dat ook is, we staan er met een lege benzinetank. We hebben amper twee eeuwen nodig gehad om de voorraad fossiele brandstoffen – waar de aarde miljoenen jaren aan bouwde – er finaal doorheen te jagen. Waar ligt de oplossing?
We hebben hier te maken met een groot probleem. Maar het is meteen ook eentje met positieve kanten. Want energie winnen uit fossiele brandstoffen is een relatief vuile methode. Dat, en de toenemende schaarste en daaruit voortvloeiende hoge olieprijzen, heeft de auto-industrie er toe bewogen op zoek te gaan naar alternatieven. Een zoektocht die uitdagend is, maar daardoor ook boeiend. Het resultaat is inmiddels een bont scala aan auto’s die in meer of mindere mate hulp krijgen van een elektromotor. Al die verschillende systemen zorgen voor nogal wat verwarring. In het kader op de volgende pagina hebben we het geheel wat inzichtelijker gemaakt.
Verlies beperken
Zo mogelijk nog verwarrender dan de techniek is het fiscale klimaat rond alternatief aangedreven auto’s. De overheid wil ze stimuleren en dat is een goede zaak, maar elke maatregel is meteen zo succesvol dat hij al gauw weer moet worden aangescherpt om het verlies aan belastinginkomsten te beperken. Een mooi voorbeeld is de Mitsubishi Outlander PHEV. Deze plugin hybride SUV gaf recht op een enorm belastingvoordeel, waardoor Mistubishi er, nog voor hij ook maar één wiel op Nederlandse bodem had gezet, al twaalfduizend had verkocht. Ter vergelijking: over het hele gamma verkoopt dit merk in ons land tussen de drie- en vierduizend auto’s per jaar. Het illustreert eens te meer hoe gevoelig wij zijn voor fiscaal voordeel. Het kan dan ook niet anders dan dat de Nederlandse Forddealers een fles champagne hebben opengetrokken, toen ze hoorden dat de C-Max Energi naar Nederland komt.
Renault Zoe
Bij Renault zijn ze al een heel eind onderweg met volledig elektrisch rijden. Dat kan heel goed in de tweezits Twizy, maar meer praktisch ingestelden pakken de Zoe. Op het oog een gewone compacte vijfdeurs hatchback, maar dan zonder brandstofmotor. Hij voelt verrassend volwassen aan. Wel moet je rekening houden met een geringere actieradius, maar dat wordt al gauw een spel van routine. Op een volle accu haal je in de praktijk ruim honderd kilometer, mits je je rijstijl aanpast (zie kader). En dan zit je dus wél mooi achter het stuur zonder een grammetje CO2 uit te stoten. Bovendien is stroom nog steeds stukken goedkoper dan benzine. Proberen of elektrisch rijden iets voor jou is, kun je bij Renault Bochane Almere.
De 4 gradaties van elektrisch rijden
Elektrisch rijden is er in vele vormen, die we globaal op kunnen delen in vier gradaties. Om te beginnen is er de hybride auto. Die heeft als hoofdkrachtbron een brandstofmotor, die assistentie krijgt van een elektromotor. De vroegere hybrides reden uitsluitend op een combinatie van beide. Tegenwoordig zie je steeds vaker hybrides, die ook volledig op elektra kunnen rijden. De elektrische energie wordt opgewekt door de brandstofmotor. De winst zit ’m met name in de bewegingsenergie die bij uitrollen en remmen voorheen verloren ging, en die nu wordt opgeslagen in de accu.
Plug-in
De plugin-hybride werkt volgens hetzelfde principe, met dat verschil dat je hem bij stilstand aan een externe stroombron (laadpaal of stopcontact) kunt koppelen (inpluggen). Daardoor verbruikt hij onder de streep nóg minder benzine. De Ford C-Max Energi in dit verhaal behoort tot deze groep.
Range extender
De derde categorie is de elektrische auto met range extender. De aandrijving hiervan komt volledig voor rekening van de elektromotor. Maar mocht je met een lege accu komen te staan, dan is er een kleine verbrandingsmotor die in zo’n situatie als aggregaat stroom opwekt, zodat je niet op de vluchtstrook eindigt.
De schoonste
Tenslotte is er de volledig elektrische auto, die geheel afhankelijk is van de accu. Dit is de schoonste oplossing. Nadeel is z’n beperkte actieradius. In ons vorige nummer gingen we daar uitgebreid op in.
Waterstofauto
In de toekomst zal de waterstofauto aan betekenis gaan toenemen. Die rijdt volledig elektrisch, maar wekt zijn eigen stroom op met een brandstofcel. Het enige dat hierbij vrij komt is puur water en daar is niets vuils aan. Toch klinkt dat mooier dan het in feite is. Om de benodigde waterstof te produceren is namelijk wél weer energie nodig. Zodra we dat niet met olie of steenkool, maar met wind- of zonne-energie doen, rijden we pas echt klimaatneutraal. De eerste in serie geproduceerde waterstofauto’s zijn er al, maar de techniek is op dit moment nog te duur om op grote schaal toe te passen.
Een mooi gelijnde, middelgrote MPV met het typische Ford gezicht
Shaken, not stirred
De C-Max Energi is net als die Outlander een plugin hybride en is net als die Mitsubishi goed voor zeven provent bijtelling, waardoor zakelijke rijders relatief goedkoop in een grote, praktische auto kunnen rijden. Al met al reden voor ons om bij de Almeerse Forddealer Schurer-Kamphuis aan te kloppen voor een blokje om met de Energi. Zo op het oog is het een gewone Ford C-Max zoals we hem al jaren kennen: een mooi gelijnde, middelgrote MPV met het typische Ford gezicht. De trapeziumvormige grille herinnert aan de jaren dat Ford en Aston Martin tot dezelfde familie behoorden: shaken, not stirred. Een beter DNA kun je je amper wensen.
Royaler uitgerust
De geoefende autospotter zal misschien opmerken dat de facelift die de gewone C-Max onlangs kreeg, aan de Energi voorbij is gegaan. Dat heeft te maken met het feit dat de plugin hybride in de Verenigde Staten wordt gebouwd en daar vond Ford de wijzigingen niet nodig. Is dat erg? Wij vinden van niet. Sterker: dat Amerikaanse bloed heeft zelfs voordelen. Want aan de overkant van de Atlantische Oceaan zijn ze wat veeleisender als het op luxe aankomt, en dat betekent dat de Energi standaard veel royaler is uitgerust dan een C-Max op benzine of diesel. Leren bekleding, cruise control, navigatiesysteem, elektrisch verstelbare bestuurdersstoel, zeventien inch lichtmetalen wielen, automatische airco die links en rechts apart in te stellen is, en een elektrisch bedienbare achterklep zijn allemaal bij de prijs inbegrepen.
Daar maalt niemand om…
Ford bouwt al jaren auto’s die scherp, sportief rijgedrag weten te combineren met comfort en deze C-Max vormt daarop geen uitzondering. Vergeleken met een gewone C-Max voelt hij door de accu’s achterin wel wat zwaarder aan, maar hij heeft reserve genoeg. Met name bij lage toerentallen geeft de elektromotor een belangrijk stukje extra kracht. Wil je echt volledig elektrisch rijden, dan kun je dat zelf instellen, en dat houdt hij maximaal 44 km vol. Wil je zelf eens ervaren hoe zo’n hybride rijdt? Ford-dealer Schurer-Kamphuis heeft hem voor je klaar staan. Bovendien is het familiebedrijf één van de weinige dealers die zich Ford Store mag noemen en daarom hebben ze ook de gloednieuwe Amerikaanse musclecar Mustang in de showroom staan. Niet hybride, nee. Maar in een Mustang maalt niemand daar om…
[/highlightone]
Elektrisch rijden: do’s and don’ts
Rijden op elektriciteit is in principe geen kunst. In de basis is het niet anders dan het besturen van een conventionele auto met automaat. Toch, als je zo zuinig en efficiënt mogelijk met de energie om wilt springen, zijn er wel degelijk zaken waar je goed op moet letten. Jeffrey Schirrmann heeft zich daar met zijn verkeersschool Rider’s Lifestyle op toegelegd en geeft hier rijtrainingen in.
Het belangrijkste is volgens hem anticiperen: ‘Goed vooruit kijken en letten op stoplichten. Als je ruim van tevoren van het stroompedaal af gaat, regenereer je energie waar je later weer wat aan hebt. Ook met de rest van het verkeer moet je op een andere manier rekening houden. Houd meer afstand tot je voorganger, dan kun je regelmatiger rijden. Normaal geldt de twee seconden-regel, maar als je elektrisch rijdt moet je daar een vier seconden-regel van maken.’
Jeffrey raadt ook aan gedoseerd met het pedaal om te gaan: ‘Elektrische auto’s kunnen hard optrekken. Dat kan verleidelijk zijn. Maar het kost ook heel veel energie. Niet doen dus.’ Het lijkt onlogisch, maar de cruise control moet je volgens Schirrmann in een elektrische auto met mate gebruiken. ‘Die schakelt zichzelf te vaak in en uit. Zeker wanneer je een helling op rijdt, maakt dat verschil. De cruise control probeert de snelheid constant te houden en dat kost veel energie. Je kunt je snelheid dan juist beter met beleid wat temperen.’
Belangrijk is ook om je auto waar mogelijk aan de laadpaal te hangen. Dan ga je steeds met een volle accu op pad, en duurt het dus langer voordat de brandstofmotor moet bijspringen. Jeffrey: ‘Vermijd daarbij snelladers. Die verkorten de levensduur van je accu’s.’
‘En net als bij gewone auto’s is het belangrijk je banden op spanning te houden. Tenslotte moet je energieverbruikers die niet direct met het rijden te maken hebben, zo weinig mogelijk inschakelen. Denk daarbij aan de airco, elektrische stoelverwarming, dat soort luxe. Het gaat ten koste van je actieradius.’
[/highlightone]