Nostalgie op wielen

In: Reportage | Editie:

Tekst: | Fotografie:

Een klassieke auto is niet alleen een lust voor het oog, ook is het vaak een goede investering, en altijd een waardevol souvenir uit vroegere tijden. De vraag is nu wat van een oude auto een klassieker maakt. En vervolgens: waar moet je op letten als je geld in een oldtimer wilt steken? Feit is in elk geval dat zo’n hobby gelukkig niet al te duur hoeft te zijn.

Verschijn je vandaag de dag met zo’n model op de weg, dan ben je een held

Het is dit jaar precies 130 jaar geleden dat de automobiel werd uitgevonden. In 1886 kreeg de Duitser Karl Benz het patent voor zijn door een verbrandingsmotor aangedreven koets, de Patentwagen, die daarom wordt beschouwd als de allereerste auto. Dat wordt echter door menigeen in twijfel getrokken en, terecht of niet, het is op zijn minst aannemelijk dat destijds, midden in de industriële revolutie, meerdere mensen bezig waren mechanisatie en wegtransport te combineren. Dat de Patentwagen de eer kreeg, is niet alleen te danken aan het patent zelf, maar ook aan Bertha Benz, de vrouw van Karl. Zij besloot, naar verluidt zonder haar man erbij te betrekken, op volstrekt eigen wijze de Patentwagen aan de wereld te presenteren. Op een mooie zomerochtend in 1888 stapte ze met hun beide zoons op de Patentwagen, voor een rit van hun woonplaats Mannheim naar haar moeder in Pforzheim, een toertje van zo’n tachtig kilometer. In onze beleving stelt dat niets meer voor, maar destijds, met de pruttelende en hoestende Patentwagen, was het vergelijkbaar met een trip rond de wereld nu. Om de zoveel kilometer moest ze onderhoud uitvoeren – van het schoon peuteren van de carburateur met haar haarspeld tot het laten bekleden van de remmen door een schoenmaker (waarmee ze in één moeite door de remvoering uitvond). Tanken deed ze door bij apothekers een kannetje petroleum te kopen. Na drie dagen bij haar moeder maakte ze dezelfde rit terug, en eenmaal weer thuis in Mannheim zette ze een punt achter de allereerste roadtrip ooit. Het is een prachtig verhaal en hoewel het links en rechts vast een beetje is geromantiseerd, illustreert het op een prachtige manier, wat de auto voor ons dagelijks leven zou gaan betekenen. 

 

Klassiekers van de toekomst

Wat vandaag de dag klassiekers zijn, valt nog redelijk simpel vast te stellen. Veel moeilijker is het om te voorspellen welke auto’s die nu nog nieuw te koop zijn, het ooit tot begeerde klassieker zullen schoppen. Toch doen we een poging. 

(1) De Mazda MX-5 geldt in zijn eerste twee generaties al als een youngtimer, dus dat belooft veel goeds voor de toekomst van de derde en huidige. Dankzij de combinatie van puur rijplezier en een lage prijs is ’s werelds meest verkochte roadster (onlangs rolde de miljoenste MX-5 van de band in Hiroshima) al ruim een kwart eeuw een enorme hit. 

(2) De BMW i8 combineert de begeerlijke vormen van een exclusieve supercar met een groene, maar toch razendsnelle elektrische aandrijflijn. Het is wellicht de eerste auto van een nieuw – elektrisch – tijdperk, die aan de muur hangt op jongenskamers. ‘We krijgen vooral echte autoliefhebbers over de vloer, die naar de i8 vragen,’ vertelt Anton Geersing van BMW-dealer Ekris in Lelystad.

(3) De Ford Mustang begon zijn lange loopbaan in 1964 en werd, dankzij de combinatie van zijn sportieve lijnen en z’n lage prijs, meteen een groot succes. Ook in ons land. Daardoor werd hij zelfs enkele jaren in de Ford-fabriek in Amsterdam geproduceerd. Inmiddels zijn we ruim een halve eeuw en zes Mustang-generaties verder. Hoewel de derde generatie wat roemloos ten onder is gegaan, groeiden de overige modellen uit tot iconen. Dikke kans dus dat de huidige Mustang, die vorig jaar debuteerde, over enkele decennia ook als een echte klassieker te boek staat. Slechts een select aantal Ford-dealers in Nederland mag de Mustang verkopen. De Almeerse dealer Schurer-Kamphuis is daar eentje van.

(4) De Fiat 124 Spider is een revival van de gelijknamige cabriolet, waarmee je in de jaren zestig en zeventig van de vorige eeuw aan de Rivièra graag gezien wilde worden. Op basis van de Mazda MX-5 ontwierp Fiat een beeldschone koets, die oud en nieuw in perfecte harmonie samenvoegt.

 

Het gros is allang vergeten

In de loop der jaren werd de auto veel meer dan zomaar een gebruiksvoorwerp. Veel ontwerpers verwierven de status van kunstenaar en de auto was voor velen al gauw een statusobject. Eerst voor de happy few, maar nadat de Amerikaan Henry Ford in 1913 de lopende band uitvond en daarmee de prijs van zijn T-Ford van 950 naar 360 dollar wist te drukken, kwam een automobiel voor de grote massa binnen handbereik. En daardoor veranderde het straatbeeld in de westerse wereld volledig – én in een rap tempo. Talloze merken kwamen, vele verdwenen weer. Van de meeste modellen die ooit over de wegen reden, is het gros allang weer vergeten. Maar sommige staan onuitwisbaar op het netvlies gebrand, zelfs bij velen die nog geboren moesten worden toen de betreffende auto uit productie ging.

 

Midland Classic Show 2016

Ook dit jaar vindt op de Diagonaal in stadshart Almere de inmiddels traditionele Midland Classics Show van de Stichting Vriendenkring Klassiekers plaats. ‘We hebben al meer dan driehonderd inschrijvingen,’ vertelt Benny Schulte namens de stichting. Dat belooft dus een evenement dat nog groter is dan de voorgaande jaren, en Schulte is druk bezig meer ruimte te krijgen. Een ideale gelegenheid om aan den lijve te ervaren wat een oldtimer met je doet. Zorg dus dat je er bij bent op zondag 25 september. Meer informatie vind je op www.vriendenkring-klassiekers.nl.

 

Prijs knalt door het plafond

Dat is vooral te danken aan de vele liefhebbers die klassieke auto’s koesteren en rijdend houden. Het is een hobby die je zo duur kunt maken als je zelf wilt, maar ook met een klein budget zijn er best leuke oldtimers te vinden. Zeker wanneer je tijd en handigheid hebt om er zelf werk aan te verzetten. Dat werk moet je overigens van tevoren goed overwegen, want zomaar aan een klassieker sleutelen kan funest zijn voor de authenticiteit en daarmee de waarde. In hoeverre dat het geval is, is erg afhankelijk van de auto. Een mooi voorbeeld is de Porsche 911. Dat is sowieso een dure, waardevaste klassieker, maar als de wagen helemaal origineel is en zelfs zaken als motor- en chassisnummer overeen komen (matching numbers heet dat in vaktermen), dan kan de prijs door het plafond knallen. Maar ook bij andere merken en modellen is restaureren lang niet altijd gewenst. Met name bij ons in Europa worden oude auto’s met gebruikssporen vaak veel hoger gewaardeerd dan de smetteloos gerestaureerde, veelal niet van nieuw te onderscheiden oldtimers, waar men aan de overkant van de oceaan zo gek op is. Het is tenslotte veel leuker op het originele, gekreukte en gescheurde leer van decennia geleden te zitten dan op iets nieuws.

Dikke kans dat de huidige Mustang over enkele decennia als een echte klassieker te boek staat

Armeluisauto’s

Een oldtimer kan een icoon van weleer zijn, maar het gaat bij dit soort auto’s natuurlijk vooral om het nostalgische gevoel. Dat maakt het voor ieder persoonlijk een heel verschillend verhaal. Het leuke dáárvan is, dat ook heel onwaarschijnlijke oude auto’s daardoor in hun oorspronkelijke glorie worden behouden. De Porsches, Traction Avants, Amazons en DS-en zijn prachtig, maar het is heel verrassend om ineens een kleine Skoda terug te zien, die in ooit een roemloos gebruiksvoorwerp was. Veertig jaar geleden stonden merken als Skoda, vanwege hun lage prijzen, bekend als als armeluisauto’s. Maar verschijn je vandaag de dag met zo’n model op de weg, dan ben je, net als je auto, een held. Vanuit die optiek kun je ook met een beperkt budget een stukje automobiele geschiedenis in je bezit hebben. 

 

Javé

Je hoeft geen handige sleutelaar te zijn om van een klassieke auto te genieten. Klassiekerspecialist Javé uit Almere heeft zich toegelegd op reparatie, onderhoud en revisie van oldtimers. ‘Onze monteur heeft dertig jaar ervaring,’ vertelt eigenaar Frans Janssen. ‘ We opereren landelijk met onze haal- en brengservice.’ Javé is gespecialiseerd in Engelse merken, maar, zo vertelt Janssen, er komt ook regelmatig een Mercedes-Benz, een Fiat of iets anders voorbij. Behalve de ervaring van zijn monteur beschikt Janssen ook over een uitgebreide collectie oude werkplaatshandleidingen en een groot netwerk om aan onderdelen te komen. 

 

Veel liefde en aandacht…

De speurtocht naar jouw automobiele jeugddroom kan beginnen op internet. Er zijn diverse sites die zich in klassiekers hebben gespecialiseerd. Kijk daarbij vooral ook voorbij de landsgrenzen. Hoe groter de vijver immers, des te groter ook de kans dat je de staat en uitvoering vindt die je in gedachten hebt. Uiteraard is het verstandig vooral het land van herkomst van jouw merk goed in de gaten te houden. Niet alleen is de kans van slagen daar vaak groter, de prijzen zijn er ook meestal redelijker. Bovendien is het een leuker idee dat jouw klassieke Renault zijn hele leven achter de haven van Saint Tropez stond, dan zijn oude dag sleet een Nederlandse vinexwijk. Leuker dan internet zijn de vele beurzen in binnen- en buitenland. Oké, de vijver is daar wat kleiner dan op het web, maar je kunt het aanbod écht voelen en ruiken, je spreekt er andere liefhebbers van wie je veel kunt opsteken en verder kun je er allerlei randspullen bekijken en kopen: van oude folders, werkplaatshandboeken en onderdelen tot miniatuurtjes van weleer. Hou er rekening mee dat oude auto’s veel liefde en aandacht nodig hebben. Perfect zou zijn als je een garage aan huis hebt, maar kunt je oldtimer eventueel ook stallen bij een opslagbedrijf. De prijzen daarvan zijn alleszins acceptabel, zeker in het licht van de risico’s die een kwetsbare klassieker loopt, als je hem in weer en wind buiten laat staan.