Voetbal als verbindingsmiddel

In: Maatschappij, Overig | Editie:

Tekst:

Almere City FC wil in het kader van Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen haar maatschappelijke rol vervullen. Dat gebeurt met het initiatief Almere & the City: elf projecten om Almere leuker, gezonder en veiliger te maken. In deze editie bekijken we project Almere voor Almere.

Almere & The City, waar stad en voetbal elkaar raken

Het idee van ‘Almere voor Almere’ is eigenlijk heel simpel. Maar juist de meest simpele ideeën zijn vaak erg goed. Bij dit sociale project van Almere City FC is dat niet anders. Leden van de businessclub betalen een extra kaartje voor Almeerders, die (financiële) tegenslag in het leven ondervinden of die zich belangeloos inzetten voor een ander. Die mensen kunnen dan gratis de thuiswedstrijden van Almere City FC in het Yanmar-stadion bekijken. Maar dat niet alleen. Men kan ook gezellig de wedstrijden van Jong Almere City FC bezoeken. ‘Het is opvallend hoeveel leden van de Business Club dit idee omarmen,’ zegt Christian Wiedeman, die bij Almere & The City betrokken is. ‘Dat komt waarschijnlijk omdat het zo’n sympathiek idee is. De sponsors zien dat ze concreet iets teruggeven aan de lokale maatschappij. Dat spreekt aan. Bijna alle leden van de Business Club hebben hun medewerking toegezegd. We hebben de ruimte om zóveel kaarten weg te geven, dat we heel veel Almeerders een plezier kunnen doen.’ Vanuit Almere & The City worden sociale partners gezocht, die de kaarten kunnen verdelen. Wiedeman: ‘Wij beschikken uiteraard niet over voldoende specifieke kennis van maatschappelijke thema’s in de stad. Maar wij willen wél graag de partijen koppelen, onze locatie beschikbaar stellen en het project promoten.’

Bijna alle leden van de Business Club hebben hun medewerking toegezegd

Ideale maatjes-activiteit

Een aantal kaarten wordt bijvoorbeeld gereserveerd voor het Voedsel Loket Almere (VLA). Deze organisatie helpt mensen die in financiële nood verkeren met concrete hulp. Maar ook de Vrijwilligers- en Mantelzorg Centrale (VMCA) was enthousiast over het idee. Directeur Jolien Hoek: ‘Almere City FC kon ons 50 tot 100 kaarten geven. Daar zijn we dolblij mee. Een voetbalwedstrijd is voor vrijwilligers geweldig om te bezoeken, samen met de hulpaanvrager. En het  is eigenlijk ook een ideale maatjes-activiteit: je hoeft niet veel te praten en er is voldoende te beleven. Ook voor mantelzorgers is het leuk om de zinnen te verzetten, samen met degene voor wie ze zorgen.’ De animo onder de vrijwilligers was enorm groot. Hoek: ‘De club besloot daarom het aantal gratis seizoenkaarten te verhogen naar 150. Een ontzettend aardige geste, want er zijn bijvoorbeeld ook vrijwilligers actief in de wijkteams. Voor hen is het ideaal om wijkbewoners bij elkaar te brengen. Sport verbroedert immers. Wij zijn bijzonder blij dat we de gratis kaartjes kunnen inzetten om het werk van onze vrijwilligers en mantelzorgers plezieriger te maken. Het is een bijzonder positief gebaar van Almere City FC.’

Oprecht betrokken

Christian Wiedeman merkt dat meer organisaties oprecht blij zijn met de gratis kaarten. ‘De ontvangers vinden het geweldig, en dat geeft ook de sponsors een tevreden gevoel. Voor de spelers van Almere City FC is het óók lekker. Ze zijn oprecht betrokken bij deze en alle andere projecten binnen Almere & The City. En het zal uiteraard nóg een beetje drukker zijn bij elke thuiswedstrijd in het Yanmar-stadion…’