Sportwereld – Media Markt brengt producten tot leven

In: Overig | Editie:

Tekst:

De naamsbekendheid van Media Markt Almere? Die ligt misschien wel op 100%. ‘Ik zal eerlijk zijn’, grijnst verkoopleider Ron van der Veen. ‘Onze bekendheid maakte ons plannetje makkelijker uitvoerbaar. Veel organisaties willen graag met ons samenwerken. Samenwerken werkt statusverhogend.’

Het plannetje ontstond toen Ron van der Veen op een nacht plotseling rechtop in zijn bed zat. ‘Op de gekste momenten borrelen bij mij ideeën op. Ook ’s nachts als ik lig te slapen. Bij mijn bed ligt altijd een notitieblokje. Dit idee was écht goed! Ik heb het ’s morgens direct aan mijn collega Johan Knoester laten lezen. Samen hebben we het plan uitgewerkt. Nu is Media Markt Almere hét voorbeeld voor Nederland. Daar zijn we supertrots op.’

‘Wat is er dan leuker om spelers van Almere City FIFA 2015 te laten spelen?’

Het idee was om in de Media Markt Almere een specifieke afdeling te creëren onder de naam Sportwereld. Een afdeling van dertig vierkante meter met louter producten die interessant zijn voor de steeds groter groeiende groep van mensen die kiezen voor een gezond en actief leven. Elektronicafabrikanten spelen op deze trend al in, door in recordtempo apparaten en gadgets te ontwikkelen die ook aan deze behoefte voldoen. Van bloeddrukmeters, BMI-weegschalen, sport- en smartwatches tot hoesjes om smartphones tijdens het sporten te kunnen dragen.

Producten tot leven brengen

In de Sportwereld van Media Markt Almere zijn niet uitsluitend gadgets te vinden. Je vindt er een verzameling producten die raakvlak heeft met fitness, voetbal, running, sport, e-health en gezondheid. Van sapcentrifuge en roeimachine tot een wasmachine met sportstand. Van der Veen: ‘Consumenten zijn tegenwoordig geneigd om dergelijke producten online aan te schaffen. Het bijzondere van Sportwereld is dat we meerwaarde ten opzichte van webwinkels creëren. We brengen de producten tot leven. Alle apparaten staan ingeschakeld en mag je gewoon uitproberen. Je ontdekt hoe een smartwatch werkt. En je krijgt uitleg van medewerkers die écht verstand van zaken hebben. We hebben hen namelijk speciaal opgeleid. De prijs houden wij zo scherp, dat we concurreren met webwinkels.’

Almere City FC

Sportwereld heeft bovendien samenwerking gezocht met lokale partners. ‘Almere City FC, Sport & Fitness, Sport2000, Samsung, Rituals, Bowling Almere en Profile’, somt Van der Veen op. ‘We hebben gekozen voor partners van een hoog niveau. Partners die ook graag willen samenwerken. Dat is voor iedereen van meerwaarde. Samen organiseren wij gerichte acties. Zo komt binnenkort het spel FIFA 2015 uit. Wat is er dan leuker om spelers van Almere City FC in de winkel dat spel te laten spelen?’

Wisselwerking

‘Andersom creëren we ook interesse’, vult Johan Knoester aan. ‘Het is een wisselwerking. Bij Sport 2000 staat een zuil met smartwatch die bij ons te koop is. Daar kunnen we voordeelacties aan koppelen. Net als bij Sport & Fitness, waar ook apparaten staan die bij Media Markt Almere te koop zijn. En wil je met korting naar een wedstrijd van Almere City FC? Sportwereld biedt het je aan. In de toekomst ontstaan er vast meer dwarsverbanden.’

Bezoekers reageren erg enthousiast op Sportwereld. ‘Je ziet regelmatig dat mensen even komen speuren naar nieuwe producten’, merkt Van der Veen. ‘Pro-duct-ontwikkelingen gaan vandaag-de-dag heel snel. Het loont om regelmatig poolshoogte te komen nemen.’

Ook de ‘hoge omes’ van Media Markt kijken met interesse naar de ontwikkelingen in Sportwereld Almere. Van der Veen: ‘Het hoofdkantoor in Duitsland reageert positief. Medewerkers van andere Media Markt vestigingen hebben onze Sportwereld bezocht en ervaren. Ik hou hen wel voor dat je Sportwereld niet één op één kunt kopiëren. De lokale samenwerking is van essentieel belang. Die tijd moet je er in investeren. Je krijgt het dubbel en dwars terug.’