Parkeren in Almere – Makkelijker, maar ook leuker

In: Overig | Editie:

Tekst: | Fotografie:

Leuker kunnen we het niet maken, wel makkelijker, jubelt de belastingdienst al jaren. Almere wil het parkeren niet alleen makkelijker, maar ook nog eens leuker maken. En dat is weer makkelijker gezegd dan gedaan. We vragen de manager parkeerbedrijf naar zijn troeven.

Zomaar een zaterdagmiddag, in zomaar een gezin. Zij: ‘Schat, zullen we nog even de stad in gaan?’ Hij: stilte. Zij: ‘Maar ik heb niks leuks om aan te trekken voor morgen, als we naar jouw ouders gaan.’ Hij, mompelend: ‘Kom op zeg, die kast van je puilt uit.’ De dagen dat hij haar meenam naar pa en ma om met haar te pronken zijn lang geteld, maar dat kan hij natuurlijk niet zeggen. Zij: ‘Toe nou. Dan doen we daarna nog een drankje in dat café met al die Belgische biertjes.’ Hij zwijgt even, voelt de milde hopsmaak van de Brugse Zot bijna op zijn tong prikkelen, en staat op het punt overstag te gaan, maar net op tijd beseft hij dat die ijskoude Heineken in de koelkast ook prima smaakt, zonder alle ellende die hij moet doorstaan voordat hij aan de Vlaamse pint kan. Het is niet eens het wachten in al die winkels terwijl zij in de paskamer haar eigen record twijfelen probeert te breken. Die ellende is door de uitvinding van de smartphone met internet naar de geschiedenisboeken gepromoveerd. Nee, het is al dat gedoe om de auto kwijt te raken. Zoeken naar die laatste vrije parkeerplaats, in de rij staan voor de automaat, met één oog in de gaten houden dat er geen overijverige parkeerwachter zijn nog ticketloze auto van een bon voorziet. Dat is best een aannemelijk scenario, want die automaten zijn zo ingewikkeld dat je het gevoel krijgt, dat je een hypotheek staat af te sluiten. En datzelfde ervaren de mensen voor je ook, want het lijkt uren te duren voordat je eindelijk aan de beurt bent.

In Almere is parkeren relatief goedkoop

Simon Morriën is manager parkeerbedrijf bij de gemeente Almere en is zich zich terdege bewust van zijn moeilijke missie: ‘Parkeren is een gemakkelijk onderwerp om lekker over te klagen,’ verzucht hij. ‘Je gaat naar de stad om gezellig te winkelen of uit eten te gaan, niet om te parkeren. Maar toch is dat het eerste wat je moet doen voordat het leuke gedeelte begint. Daarom moeten we het parkeren zo aangenaam mogelijk maken. Om dat voor elkaar te krijgen, hebben we vier speerpunten opgesteld: het moet schoon zijn, een prettige uitstraling hebben, er moet een goede dienstverlening zijn én goede apparatuur.’ En hoe zit het eigenlijk met de tarieven? ‘Die moeten bij de gemeente passen,’ stelt Morriën. ‘Om een beeld te geven: we zitten op twee euro per uur in de garages en 2,50 op straat. Is dat veel? Ik denk van niet, als je kijkt naar andere steden. In Amsterdam betaal je op straat vijf euro per uur, in Utrecht 4,48, in Haarlem 3,90. En ook in de garages zijn wij relatief goedkoop.’ 

Gratis parkeren bestaat niet. Het is de vraag wie het moet betalen

Ook de manier van berekenen is in Almere gunstiger dan in veel andere steden, benadrukt Morriën: ‘Wanneer je digitaal betaalt, wordt het per minuut berekend. De situatie dat je een uur en twee minuten parkeert en dan voor twee uur moet betalen, kennen wij dus niet. En zelfs als je contant betaalt, wordt het nog afgerond op vijftig cent.’ Ook de betaalmethode is een middel om parkeren aangenamer te maken, legt Morriën uit: ‘We bieden alle moderne technieken, zoals een app, sms, Dip & Go, Tap & Go en kentekenherkenning, zodat je niet meer naar de automaat hoeft. En wie dat nog wel doet, treft duurzame apparaten aan die op straat volledig op zonne-energie werken.’ 

Betaald parkeren door de jaren heen

Betaald parkeren is in Almere, zoals zoveel zaken, een relatief jong verschijnsel. Pas in 2001 werd het ingevoerd, uiteraard niet voordat een langdurig getouwtrek tussen allerlei belangenpartijen was beslecht. Al in 1995, toen men er nog van uit ging dat Almere binnen afzienbare tijd zou doorgroeien naar 400.000 inwoners, maakten betaalde parkeergarages deel uit van het masterplan voor het nieuwe centrum. Die garages moesten winstgevend worden. In 1996 werd aangekondigd dat betaald parkeren rond 1999 zou worden ingevoerd. Daarbij meldde men nadrukkelijk dat de opbrengst moest worden gebruikt om de infrastructuur te bekostigen, niet om het parkeergedrag te reguleren. In 2001 was het uiteindelijk zo ver: betaald parkeren was een feit in Almere. Nog geen jaar later kwamen de eerste blauwe zones, met gratis ontheffing voor bewoners. De eerste jaren ontstond er een groot tekort op de exploitatie, met name omdat het onroerend goed in die periode een hoge afschrijving kende. Dat probleem is inmiddels achter de rug. Vier jaar geleden was Almere Buiten aan de beurt voor de invoering van betaald parkeren.

Succesvol avondtarief

Over duurzaam gesproken: de parkeergarages hebben energiezuinige ledverlichting die op bewegingsensoren werkt, zodat de lampen alleen branden zodra dat nodig is. ‘Alleen rond het uitgaansgebied laten we de verlichting op verzoek van de politie permanent aan.’ Morriën benadrukt dat de gemeente in haar beleid open staat voor suggesties en verzoeken vanuit de ondernemers in het centrum: ‘Een goed voorbeeld is de invoering van een avondtarief. De voormalige directeur van het theater kwam met dat idee. Hij wilde dat zijn bezoekers een helder tarief hadden, waarmee ze van tevoren wisten wat ze aan parkeren kwijt waren zonder dat ze steeds op de tijd moesten letten tijdens hun avondje uit. We hebben naar hem geluisterd en inmiddels is het avondtarief heel succesvol, niet alleen rond het theater.’ Een kleiner, maar minstens zo opmerkelijk voorbeeld waarin het parkeerbedrijf een ondernemer tegemoet komt, is het geval met autoverhuurder Sixt: ‘Ze wilden uit Almere weg,’ zegt Morriën. ‘We hebben ze, naast wat andere faciliteiten, toen twee eigen plekken aangeboden, helemaal in hun bedrijfskleuren. Dat heeft ze hier gehouden en dat is meteen weer goed voor de stad.’ 

Parkeren is een makkelijk onderwerp om lekker over te klagen

Dat ziet er fris en vrolijk uit

Een vergelijkbare casus is te zien bij de Food Passage in Almere Centrum, de groep winkels in het pand waar tot vorig jaar de Albert Heijn Schippergarage zat. Het parkeerbedrijf heeft de muur van de Schippergarage daar in de kleuren van de winkeliers geschilderd en voorzien van reclameborden. ‘We moeten die wand toch onderhouden,’ zegt Morriën. ‘Dan doen we het in hun huisstijl. Dat ziet er fris en vrolijk uit, en voor de winkeliers is het een extra reclame-uiting.’ Maar ook wanneer er geen directe commerciële belangen in het spel zijn, is de gemeente niet te beroerd de van zichzelf grauwe parkeergarages op te vrolijken met kleuren. Zo is in de Krakelinggarage, in het kader van een kunstproject, een wand beschilderd door een aantal leerlingen van het ARTE college. ‘Daar ben ik persoonlijk heel trots op,’ zegt Morriën. Maar niet alleen ondernemers, ook burgers hebben zeggenschap, vertelt hij: ‘Bij het invoeren van de blauwe zones hebben we participatie van omwonenden voorop gesteld. We hebben gevraagd wat hun wensen waren, naar hen geluisterd en daar zoveel mogelijk rekening mee gehouden.’ Dat de winkeliers over het algemeen tevreden zijn, blijkt wanneer we spreken met Martin Ort, directeur van de ondernemersvereniging: ‘We doen regelmatig onderzoek, bijvoorbeeld naar de koopstroom en de beleving van bezoekers, en daar komt onder meer uit naar voren dat men de toegankelijkheid van ons centrum erg waardeert. Ons centrum zit de afgelopen drie à vier jaar tegen de stroom in ontzettend in de lift. Tegenwoordig komt zo’n dertig procent van het winkelpubliek van buiten de stad. We hebben een periode gekend waarin dat nog geen tien procent was.’ Dat die mensen moeten betalen om hun auto kwijt te kunnen, vindt Ort helemaal geen probleem: ‘Iedereen heeft het altijd over gratis parkeren, maar dat bestaat niet. De vraag is, wie het moet betalen.’

Een flinke kluif

Inmiddels is het betaald parkeren aardig op de rit in Almere. Toch blijven er uitdagingen. Het is geen geheim dat de acceptatie nog ver te zoeken is, met name in Almere Buiten. Morriën erkent dat probleem: ‘Daarover zijn we met de ondernemers in gesprek, het heeft onze volle aandacht.’ Ook grote evenementen zijn altijd weer een flinke kluif. Denk daarbij aan de Floriade straks. Maar het mooiste is wellicht dat in deze tijd, waarin steeds meer mensen vanachter hun beeldschermen shoppen, het aantal bezoekers van Stadshart Almere gewoon in de lift zit! Of dat te danken is aan zijn parkeerbeleid, durft Morriën in al z’n bescheidenheid niet te beweren. ‘Maar ik hoop dat het er wél toe bijdraagt.’