Kunst en cultuur horen bij de samenleving

In: Overig | Editie:

Tekst:

Wat hebben banken en kunst met elkaar te maken? Meer dan je misschien denkt! In elk geval bij de Rabobank. Het hoofdkantoor in Almere biedt kunstenaars uit onze stad zelfs een mooi podium.

‘Almeerse kunstenaars mogen de ontvangsthal van ons hoofdkantoor aan de Landdrostdreef gratis gebruiken voor exposities,’ vertelt Nathal van Rijn, directievoorzitter Rabobank Almere. ‘Een paar jaar geleden werden wij benaderd door een kunstenaar, die vroeg of hij bij ons in de hal mocht exposeren. Wij vonden dat een origineel idee. De ruimte hadden we toch, en die leent zich bovendien uitstekend voor zoiets.’ 

Gratis expositieruimte

Sindsdien zijn in de entree van de Rabotoren regelmatig exposities te bewonderen. Schilders, fotografen, beeldhouwers: eigenlijk is elke Almeerse kunstenaar welkom, zegt Van Rijn. ‘Zij mogen de ruimte gratis gebruiken voor een bepaalde periode, meestal een maand, maar het kan eventueel ook langer.’ Tijdens de openingstijden van de bank is de ontvangsthal vrij toegankelijk voor iedereen die wil komen kijken. Bovendien helpt de bank graag mee bij het realiseren van de wensen van de exposerende kunstenaars, vertelt Van Rijn. ‘Willen ze een officiële opening? Een borrel voor genodigden? Een openingswoordje van iemand van de bank? Geen probleem. Het kan allemaal.’

Podium voor Almeerse kunstenaars

Waarom steunt Rabobank Almere dit soort initiatieven? Van Rijn: ‘Aandacht voor kunst, cultuur en maatschappij vinden wij belangrijk. Als Rabobank willen wij de motor van de stad zijn. We stimuleren graag initiatieven die van Almere een nóg leukere stad maken om in te wonen, te werken en te leven. Onze expositieruimte biedt beginnende, maar natuurlijk ook gevestigde Almeerse kunstenaars een podium. Dat is niet alleen goed voor de kunstenaar, maar ook voor Almere.’ 

Vleugels uitslaan en groeien

Behalve de kunstexposities in de entree trekt ook het beeld l’Azur de aandacht van de bezoeker in de Rabotoren. Dit kunstwerk staat er al vanaf november 2003 en is gemaakt door de Almeerse kunstenaar Frans van der Ven. ‘Het is een mensfiguur die een aantal vogels uit zijn handen laat opstijgen en de ruimte in laat vliegen,’ vertelt Van Rijn. ‘Het kunstwerk symboliseert de ruimte die wij aan ondernemers geven, zodat ze hun vleugels kunnen uitslaan en gaan groeien.’

Wij steunen graag initiatieven, die van Almere een nóg leukere stad maken

The sky is the limit

Beeldhouwer Frans van der Ven licht zijn kunstwerk verder toe: ‘De klant van de bank is de mens die met zijn plannen en dromen centraal staat. De opvliegende vogels verbeelden zijn plannen en dromen, die met hulp van de bank volop ruimte kunnen krijgen. Waarom het werk l’Azur heet? Azuur is voor mij de kleur van de ruimte, van de sky. En the sky is the limit!’ 

Relatiegeschenken

Eerder ontwierp Van der Ven voor de Rabobank ook al een relatiegeschenk, vertelt hij: kleine beeldjes van de karekiet, een klein rietvogeltje, als variant op de kiekendief die jaren geleden symbool werd van de provincie Flevoland. ‘Van l’Azur zijn trouwens ook replica’s gemaakt die de Rabobank als relatiegeschenk gebruikt,’ voegt hij eraan toe.

Beleefbaarheid en groepsvorming

Van der Ven vindt het mooi dat de Rabobank de binding met de lokale gemeenschap verder wil vormgeven door kunst en cultuur te stimuleren. ‘Daardoor krijgt de saamhorigheid van de Almeerse bevolking een injectie. Kunst en cultuur horen bij de samenleving. Door het stimuleren ervan draagt de bank bij aan beleefbaarheid en groepsvorming.’ 

Ik denk dat Almeerse kunstenaars hier en daar kansen laten liggen

Injectie geven

Beeldende kunstenaars zijn volgens Van der Ven lastig als groep te benaderen, omdat zij stuk voor stuk zelfstandig opererende professionals zijn. ‘Wij hebben geen vereniging of instituut waar je ons met z’n allen tegen kunt komen. En ja, dat kan lastig zijn. Ik denk dat wij vanuit de kunstenaarswereld soms ook kansen hebben laten liggen om als groep op te treden, bijvoorbeeld met een eigen locatie om tentoonstellingen of een kunstenaarscafé te houden. Er zijn wel plannen voor dit soort dingen geweest, maar er is geen harde kern in Almere die daar vorm aan geeft. Maar de Rabobank doet wat dat betreft wat mogelijk is: hier en daar een injectie geven.’

Samenbindend element

Dat is belangrijk, vindt Van der Ven: ‘Cultuur is een samenbindend element. Kijk maar naar een evenement als het Haven Festival. Heel Almere Haven loopt dan uit, strijkt op de terrasjes neer en geniet van een fijne dag. Het zou toch ontzettend jammer zijn als dat soort initiatieven zou verdwijnen?’ 

Maatschappelijke rol

‘Helaas zaten kunst en cultuur een tijdje in het verdomhoekje,’ zegt Van der Ven. ‘Gelukkig gaat het met de economie weer de goede kant op. Daardoor ontstaat er langzaam maar zeker ook weer ruimte voor kunst en cultuur. Vroeger had de Rabobank een eigen kunstcollectie. Dat is in de huidige tijd misschien achterhaald. Tegenwoordig zoeken ze het meer in laagdrempelige activiteiten zoals festivals. Ze pakken een meer maatschappelijke rol. En dat is alleen maar toe te juichen.’

Wij willen graag het moois laten zien dat Almere te bieden heeft

Gevoel van trots

‘Als Rabobank zoeken wij altijd naar manieren om te onderstrepen dat Almere een plek is om trots op te zijn,’ zegt Van Rijn. ‘Toen onze stad 35 jaar bestond hebben wij de Walk of Fame aangeboden. Door bijzondere gebeurtenissen, personen en gebouwen op tegels zichtbaar te maken, willen we bijdragen aan een stukje collectief geheugen van Almere. Een gezamenlijk historisch besef en een gevoel van trots voor Almere. Met de Walk of Fame laten we zien dat we in Almere al fantastisch veel bereikt hebben met elkaar. En dat Almere een plek is waar we trots op mogen zijn!’ 

Almere moet een magneet worden

Iets anders waar we als Almeerders trots op mogen zijn, is volgens Van Rijn het theatergezelschap Vis à Vis. ‘Rabobank Almere is partner van Vis à Vis, omdat wij het belangrijk vinden dat dit soort initiatieven in Almere van de grond blijft komen. Vis à Vis zet op een verrassende manier totaaltheater neer in de buitenlucht en trekt ook een groot publiek van buiten de stad. Dat is precies wat wij nastreven. Almere moet een magneet worden, in plaats van dat mensen uit Almere altijd maar de brug over rijden om elders hun vertier te gaan zoeken. We willen graag laten zien wat voor moois Almere te bieden heeft.’

Het Rabobank-kantoor aan de Grote Markt biedt minder ruimte voor exposities, maar ideeën zijn welkom, zegt Nathal van Rijn. ‘Een of twee beelden? Zou prima kunnen! Is er een kunstenaar met een goed plan, dan horen wij dat graag. Wij staan altijd open voor goede suggesties.’