Beauty & Fashion Facts

In: Overig | Editie:

Pasgewassen kleding, versgebakken appeltaart, een lekker kopje koffie, de geur na een zomerbuitje… Vrijwel iedereen heeft een favoriet luchtje. Maar wat zijn eigenlijk de trends op dat gebied? Lifestyle Almere geeft je een paar facts over rare luchtjes en lekkere geuren.

De duurste

Het duurste parfum staat op naam van parfumeur Clive Cristian: No. 1 Passant Guardant. Een flacon – op zichzelf al een kroonjuweel – van 30 ml kost 186.000 euro. Voor dat geld krijg je niet alleen het parfum, maar ook een schat aan juwelen. In totaal zijn er namelijk 2000 diamanten verwerkt op de kristallen flacon. De leeuw is gemaakt van gele en roze diamanten, en hij is versierd met vlechtwerk van 24 karaat goud. De dop is van goud en is gedecoreerd met diamanten. Dit is geïnspireerd op een ontwerp uit 1872 voor de Britse koningin Victoria.

Sport

Als je denkt aan de combinatie geur en sport, denk je al snel aan kleedkamers, zweet en stinksokken. Toch is er een Franse voetbalclub die vorig jaar een eigen parfum ontwikkelde: Paris Saint Germain. Verder bestaan er ook aftershaves van bijvoorbeeld Ajax, PSV en Feyenoord. Als trouwe supporter kun je nauwelijks dichterbij je club komen!

Entertainment

Lucht is ook kunst. De afgelopen maanden kon je bij een bezoek aan het Allard Pierson Museum in Amsterdam een speciaal ontworpen geur ruiken. Dat is het werk van een Aroma-DJ. Wist je dat zulke DJ’s een extra dimensie kunnen toevoegen aan bijvoorbeeld een concert of dancefeest?

Het soepele samenspel van muziek en geur spreekt alle zintuigen aan, om de beleving nóg intenser te maken.

Uniek

Het meest exclusieve parfum creëer je zélf met een bijzonder ingrediënt: urine. Voeg 10 druppels urine toe aan Peety Perfume en je hebt een uniek gecustomized geurtje! Het parfum is ontwikkeld door geurkunstenaar Angelo Orazio Pregoni. Door jouw toevoeging worden de oorspronkelijke tonen als amber en tabak, roos en jasmijn, tonkaboon, sandelhout en roze peper in het originele parfum verrijkt.

Boeken

Kun je parfum ook lezen? Patrick Süskind schreef de bestseller Het Parfum (1985) en daarin vertelt hij het bizarre levensverhaal van Jean-Baptiste Grenouille. Dit boek is in 2006 verfilmd: Perfume, Story Of A Murderer. De makers van de film hebben geprobeerd om het fenomeen geur filmisch zo goed mogelijk over te brengen. De verfilming won verschillende Europese prijzen.

Geurmarketing

Misschien is het je wel eens opgevallen als je een supermarkt inloopt. Of bijvoorbeeld een kledingwinkel als Abercrombie & Fitch. Bijna elke winkel heeft een eigen specifieke geur. Het is een belangrijk onderdeel van de manier waarop mensen een plek ervaren. Geurmarketing heet dat. Het prikkelen van het reukorgaan van de klant zorgt voor herkenbaarheid en een binding met de winkel. Grappig idee toch, een winkel met een eigen parfum?