Almere kleurt zomers. Je ziet het in het straatbeeld. Blije, lachende mensen die genieten van de zomercollecties in de winkels. In het centrum vind je de belangrijkste ketens, afgewisseld met de pareltjes die een stad haar herkenbare karakter geven. Lifestyle Almere nam een kijkje bij vier dameskledingzaken met een eigen merk- en kleurenbeeld. Waar de klant koningin is en persoonlijke service het uitgangspunt: Catwalk, Reality, Big Dream en Ditha Bonita Boutique.
Catwalk zat negen jaar lang op het Belfort,
te midden van de restaurantjes. Eigenaresse Alice Kenter nam een paar maanden geleden de stap naar een groter pand, in de Schutterstraat. Wat een droom van een winkel! Smaakvol, open en licht. De grote etalageramen geven een voorproefje van de zomerse collecties binnen. Je wordt er hartelijk welkom geheten door Alice en haar team van stijladviseurs. ‘We opereren in het midden/hoog segment en kunnen een vrouw van top tot teen aankleden, inclusief schoenen, tassen, riemen, sieraden, shawls en panty’s. Onze doelgroep is breed, van de professionele zakenvrouw tot de ‘pensionada’ die kiest voor stijlvol en comfortabel.’
Persoonlijk kleur- en stijladvies
‘Kenmerkend aan onze collectie is kleur,’ vertelt Alice. ‘In zomer én winter. Kleur is niet afhankelijk van mode, maar van persoonlijke kleurtypes. Met de juiste (accent)kleuren komt elke vrouw tot haar recht. Samen met een collega deed ik een kleur-, stijl- en imago-opleiding zodat we onze klanten goed kunnen adviseren.’ Ze wijst naar een speciaal hoekje in de winkel, waar dames gratis een korte kleuranalyse kunnen krijgen. ‘Een uitgebreider advies kan ook, tegen een redelijk tarief. Dan maken we een speciale afspraak. We bieden eveneens garderobechecks, waarbij we samen je kledingkast doorlopen.’
Drie thema’s
De winkel is opgedeeld in drie thema’s: Feest & Reizen, Stijlvol & Zakelijk, Casual en Duurzaam. ‘We hebben een uitgebreide collectie voor ’moeders van de bruid’, met merken als het elegante Ted Baker (ook voor het zusje van de bruid) en Joseph Ribkoff. Het schoenenmerk Noë biedt pumps in 72 verschillende kleuren. We bieden eveneens duurzame merken, waaronder Lana en LangerChen.’ Alice heeft altijd de klant in haar achterhoofd. Ook bij de modeshows in voor- en najaar spelen op de catwalk haar klanten de hoofdrol. ‘Geen groter compliment dan een dame die komt vertellen hoeveel succes ze had met haar outfit. Daar doen we het voor!’
A dream come true
Wandelend in het zonnetje is het slechts vijf minuutjes lopen naar Realitymode op het Stadhuisplein. Samen met haar echtgenoot en een hecht team runt eigenaresse Sandra de dameskledingzaak al bijna 21 jaar. ‘Destijds misten we in Almere een kledingwinkel in het middensegment. Mede door de opbouw van onze stad, bestond onze doelgroep vooral uit jonge moeders. Die jonge moeders, onze eerste klanten, zijn met ons meegegroeid. Ook hun dochters komen nu bij ons shoppen. Achttien jaar lang zaten we hiernaast (wijst naar het huidige pand van Big Dream) en nu zitten we bijna drie jaar op deze plek. Alle meubels zijn op maat gemaakt van steigerhout. Een droom is uitgekomen!’
Mooie merken
De stoere, houten winkelinrichting is uitnodigend en ademt een gezellige sfeer. Dat begint al bij de grote etalages met hun zomerse verhaal. Eenmaal binnen word je meteen naar het doorkijkje getrokken. Het is zodanig gemaakt dat het lijkt alsof je door je balkondeuren een pittoresk straatje inkijkt. Door de verrassende indeling en de mooie hoekjes ontdek je steeds iets nieuws. ‘We hebben er bewust voor gekozen om de kleding zo ruimtelijk mogelijk op te hangen, zodat je overzicht houdt.’ Voor merken als Pen & Ink, Geisha, Maison Scotch, Supertrash, YaYa Women, Studio Anneloes en nog veel meer, hoef je niet buiten Almere te zoeken. Naast een fashioncollectie met kleding, tassen, schoenen en riemen, vind je hier ook lifestyle. Kussens, plaids, vazen, kandelaars… Genoeg keuze voor een leuk cadeautje voor jezelf of een vriendin. ‘We kijken naar trends, maar gaan daarbij zoveel mogelijk voor tijdloos. Onze zomercollectie omvat onder andere rokken in verschillende lengtes, pastellen, graphics en zwart-wit. De travel quality kleding is momenteel trouwens niet aan te slepen! Supercomfortabel en kreukarm. Het loont de moeite om af en toe even binnen te wippen. We hebben altijd wel wat nieuws!’
Elke dag een feestje
De lachsalvo’s rollen me tegemoet als ik bij Big Dream binnenstap. Het is een prachtige winkel met veel steigerhout, een leestafel en verrassende accenten. Een aantal klanten neust door de rekken, onderwijl grapjes makend met het team. ‘Zo gaat het hier nou altijd,’ zegt eigenaresse Jeannette. ‘Onze klanten voelen zich thuis. We bieden mode voor een maatje meer: van maat 40 tot en met maat 56. We houden van comfortabel en luxe; van laagsegment met merken als Zizzi en X-two, tot hoogsegment met een merk als Yoek. Onze inrichting is helemaal ingesteld op onze gasten. We maken een feestje van elke dag.’
‘Dronten is in town,’ klinkt het even later vrolijk. Twee dames hebben hun komst even daarvoor aangekondigd op de Facebookpagina van Big Dream. ‘We hebben een enorm gezellige Facebookpagina,’ legt Jeannette uit. ‘Het is onze manier van communiceren met onze klanten. We laten zien wat nieuw binnenkomt, wanneer we iets organiseren en welke tips we hebben. Op hun beurt stellen klanten vragen, geven aan wanneer we iets voor ze moeten klaarleggen of opsturen, of ze delen met ons wat hen bezighoudt. Zo creëren we een band, die we in de winkel nog verder verstevigen.’
Alles voor de klant
’Onze klanten komen van heinde en verre. Behalve een mooie fashioncollectie hebben we ook laarzen met ruimere schacht- en breedtematen. Samen met kappers, visagisten en nagelstylisten organiseren we vier keer per jaar metamorfosedagen, natuurlijk met allerlei verwennerijtjes. Daarnaast hebben we twee keer per jaar – in de eerste week van april en oktober – een grote modeshow met vijftig beschikbare stoelen. We laten onze klanten, in leeftijd variërend van 17 tot 78 jaar, zien hoe prachtig ze zijn met de juiste kleding. Wij houden van mooi en modieus. Deze zomer zien we lekkere, dunne stoffen, opengewerkt, veel pastelkleurtjes en natuurlijk zwart-wit. De koffie, met bonbon, staat altijd klaar!’
Terug in de tijd
Op m’n gemak wandel ik door de Passages, naar mijn stop in de Zadelmakerstraat: Ditha Bonita Boutique. Het is een bijzondere winkel, die zich niet makkelijk onder één noemer laat vangen. ’Standaard koop je overal, voor bijzonder stap je hier naar binnen’ lees ik op een groot bord met een foto van een elegante dame in fifties style. ‘Ditha is de naam van mijn moeder,’ vertelt eigenaresse Mariëlle. Ditha Bonita staat voor duurzaam en supervrouwelijk. We kiezen heel bewust voor producenten die hun arbeiders een eerlijk loon betalen. De fabrieken staan veelal in Europa, en men produceert er met respect voor mens, dier en milieu.’ De winkel is gezellig ingericht, en de voorkeur voor ‘vroeger’ is voelbaar. Een eikenhouten vloer, en een oud dressoir dat dienst doet als toonbank. Met als kopstuk een ouderwetse kassa met slinger. Mijn oog wordt getrokken naar de ‘shop in shop’ achterin de winkel. Geheel in retrostyle ingericht, compleet met zwart-wit geblokt zeil. Ik waan mezelf zestig jaar terug in de tijd. Wat een kleurrijke cirkelrokken en jurkjes. Maar ook de typische broeken met flared pijp uit die tijd en natuurlijk petticoats! ‘We krijgen hier mensen die de new vintage look als levensstijl hebben, maar ook dames die iets anders willen voor een feestje of bruiloft. Deze jurkjes halen het beste naar boven in een vrouw. Hier is het altijd zomer!’
Veel vrouwen kunnen niet wachten tot ze thuis zijn…
Mag ik het aanhouden?
Het gebeurt regelmatig dat vrouwen vragen of ze de kleding mogen aanhouden, omdat ze niet kunnen wachten tot ze thuis zijn. We houden van mooie materialen en een goede pasvorm. Zo hebben we ook een fijne broekencollectie van de Nederlandse merken Para Mi en Zizo. We kiezen bewust voor minder bekende, maar bijzondere labels als Fresh!, ATO en Skunkfunk. Naast fashion hebben we (veganistische) tassen van Hi-di-hi en Noi-Noi, lifestyle artikelen en leuke, duurzame cadeautjes. Ik kan het wel allemaal vertellen, maar eigenlijk moeten mensen het zelf komen beleven.’
Wat zijn er toch veel leuke winkels in Almere, bedenk ik terwijl ik mijn weg vervolg. Ik kijk naar de zomers ingerichte etalages en voel me trots. We hebben een mooi centrum met alle bekende ketens, afgewisseld door zelfstandige boetieks die zorgen voor de persoonlijke touch, belangrijk voor het ware winkelgenot.