Smaakbewust

In: Culinair | Editie:

Tekst:

Bij de supermarkt vind je een ruim assortiment voor lage prijzen. Dat niet alles van topkwaliteit is, neem je voor lief. Toch? Ho! Wacht! Bij Ekoplaza denken ze daar een beetje anders over.

Wie binnenstapt bij biologische supermarkt Ekoplaza aan de Corridor 8 in het stadshart van Almere, ziet het meteen: dit is geen doorsnee supermarkt. Hier vind je geen discountgroenten en kiloknallervlees, maar mooie en eerlijke producten. En ja: daar worden we erg blij van! Natuurlijk willen we weten hoe dat precies zit, en waarin het aanbod zich nu precies onderscheidt.

Streven naar 100% biologisch

Ekoplaza noemt zichzelf een biologische supermarkt. Men streeft naar een totaal assortiment met 100% biologische producten. De prijs is daarbij niet zo laag mogelijk, maar vooral eerlijk: voor boer of producent moet het uit kunnen, zodat hij een goed biologisch product kan leveren en maximaal duurzaam kan werken. Bij Ekoplaza is verantwoord ondernemerschap geen holle frase: je hoort goed om te gaan met de wereld en de mensen om je heen. Dat geldt voor de hele keten, van boer tot consument. Met een duidelijke missie: biologisch eten bereikbaar maken voor iedereen.

De aangeboden producten zijn geen maagvulling of een optelsom van voedingswaarden. Het aanbod van Ekoplaza moet goed smaken en in alle opzichten voldoening geven. Dit vanuit de overtuiging dat biologische voeding voedzamer is en gezonder, zowel voor ons lichaam als voor de wereld en onze leefomgeving. De producten zijn vaak écht regionaal en leggen dus weinig voedselkilometers af. Dat past in een filosofie van duurzame keuzes en jarenlange samenwerking met boeren, telers en leveranciers die met Ekoplaza het streven naar een 100% biologisch aanbod delen.

‘Ik baal als klanten niet tevreden zijn’

Ron Wolters (53) werkt al 35 jaar in de detailhandel, waarvan de laatste negen in de biologische. Waarom bij Ekoplaza? ‘Omdat hier de klant nog steeds centraal staat. Bij mijn vorige werkgever werd dit steeds minder.’ Wat zie je als je uitdaging? ‘Elke dag de klant ontvangen in een prettige sfeer, en er met het team voor zorgen dat hij/zij tevreden de winkel uitstapt.’ Wanneer baal je? ‘Simpel: als dat laatste niet lukt.’

Lekker én gemakkelijk

Natuurlijk moet het vooral lekker zijn, wat je koopt. Vanuit die optiek zijn biologische producten, met hun pure smaak, een uitstekende keuze. Bij Ekoplaza is dan ook een opvallend groot aantal thuiskoks klant: mensen die weten waar je goede spullen haalt! Eigentijds gemak is echter ook een factor. Tijd is immers schaars. Dus is er een webshop: wie vóór 12:30 uur online bestelt, kan zijn boodschappen de volgende dag zó in de winkel afhalen.

Heel specifiek op zoek

De klanten zijn even divers als het aanbod. Het gunstig gelegen Ekoplaza ziet tal van klanten meermaals per week binnenstappen voor de kleinere dagelijkse boodschappen. Daarnaast is er een grote groep die van iets verder weg komt, echt op zoek is naar kwaliteitsaanbod en dan voor de hele week inslaat. Bovendien is er een kleine groep die heel specifiek op zoek is naar bepaalde producten. Het gaat dan vaak om mensen met bepaalde dieetwensen of -vereisten: ze hebben bijvoorbeeld intoleranties of allergieën. Voor hen is er een ruime keuze.

Thuis bij Ekoplaza

Zijn dit niet vooral tijden voor een discounter? Niet per se: veel mensen blijken juist nú extra na te denken over wat echt telt in het leven, en wat belangrijk is voor normen en waarden. Wie alleen op de centen let, komt toch verder van zijn voeding af te staan. En ook van de natuur en van zijn medemens. Mensen die extra nadenken voelen zich thuis bij Ekoplaza. Daar krijgen leveranciers tenminste niet te horen, dat ze aan alle regels moeten voldoen, maar dat hun aanbod niks mag kosten. Investeren in bodem, mensen, dierenwelzijn, milieu en – niet te vergeten – kwaliteit en smaak heeft een prijs. Die eerlijke prijs wordt doorberekend naar de klant die dat waardeert.

[/highlightone]

Het liefst lokaal

Lokale bananen? Nee, natuurlijk niet. De filosofie van Ekoplaza is echter wél: het liefst lokaal, zoveel mogelijk uit Nederland en waar nodig van verder weg. Op de schapkaarten staat precies vermeld waar en bij welke boeren de producten vandaan komen. Ekoplaza kent ze allemaal persoonlijk. Jan van Geffen uit Lelystad met zijn vergeten groenten, Gerjan Snippe uit Zeewolde met zijn verschillende koolsoorten en Robert Elshof uit Dronten met zijn appels: ze zijn in dat verband een paar mooie voorbeelden.

[/highlightone]

  ,