De grootste verrassing van Almere Citymall?

In: Beauty | Editie:

Tekst:

Slenter je achteloos door de Schutterstraat in de Citymall, dan heb je waarschijnlijk geen idee van het geheim dat schuilgaat achter de glazen pui van Aveda Lifestyle Salon & Spa. En werp je toevallig een snelle blik naar binnen, dan denk je wellicht dat dit gewoon een winkel is met schoonheidsproducten. Maar schijn bedriegt…

Ook ik was zo’n nietsvermoedende voorbijganger, terwijl ik inmiddels toch al heel wat jaartjes in Almere woon. Voorafgaand aan het interview neem ik een kijkje op de site van Aveda Lifestyle salon. De foto’s laten zien dat de ruimte veel groter is dan ik dacht. En behalve een hair- en schoonheidssalon bevindt zich in het pand zelfs een turkse hamam! Mijn nieuwsgierigheid is geprikkeld. Hier wil ik meer van weten!

Voor veel klanten is dit echt een momentje van pure ontspanning

Alles is met elkaar verbonden

Ik krijg een hartelijke ontvangst van Nancy en Ronald Elzinga. Vier jaar geleden openden zij de deuren naar hun langgekoesterde droom. Bij binnenkomst springt direct een enorme wand in het oog, met uiteenlopende haar- en schoonheidsproducten. Maar Nancy wil me eerst de rest laten zien. Na een kopje heerlijke Fairtrade koffie start de rondleiding. Direct achter de productenwand bevindt zich de Hairsalon. Ondanks de grote ruimte is de sfeer gezellig en relaxt. Nancy wijst op de twee massagestoelen. ‘We werken volgens het Ayurvedische gedachtengoed. Deze helende traditie uit India gaat ervan uit dat alles in het leven met elkaar verbonden is. We behandelen dus niet alleen iemands hoofd, maar het hele lichaam. Een kappersbehandeling begint bij ons dan ook altijd met een stoelmassage.’

Spontane gesprekjes

Aan de andere kant bevinden zich de wasbakken. Ook het haarwassen is hier geen standaard ritueel. ‘We doen meteen ook een nek- en hand- massage,’ vertelt Nancy. ́Voor veel klanten is dit echt een momentje van pure ontspanning.’ Ze gaat me voor naar de ruimte daarachter, die speciaal is ingericht voor het kleuren van het haar. Opvallend is dat klanten hier niet tegenover een spiegel zitten, maar rondom een tafel. ‘Daardoor ontstaan er vaak spontaan gesprekjes. Als je daar prijs op stelt, kun je tijdens het intrekken van de kleur meteen ook even je handen laten manicuren.’

Barberstijl voor mannen

We vervolgen de rondleiding naar het gedeelte links achterin de zaak. Dit is de mannenafdeling, ingericht in zogenaamde barberstijl. Behalve voor het knippen van hun haar zijn mannen hier ook op hun plek voor een scheerbeurt en verschillende gezichtsbehandelingen. Daar is steeds meer vraag naar, zo laat ik me vertellen.

En de grootste verrassing is…

Rechts achterin bevinden zich twee individuele behandelkamers, waar mensen terecht kunnen voor allerlei soorten schoonheidsbehandelingen. ‘Van facials tot hotstone-massages, en van pedicure- tot waxbehandelingen,’ legt Nancy uit. Dan opent ze de achterste deur. Trots zegt ze: ‘Dit is voor veel klanten de grootste verrassing: onze traditionele Turkse hamam. Het is een eeuwenoud reinigingsritueel, dat we op authentieke manier uitvoeren.’ In deze ruimte lig je op een verwarmde stenen plaat en onderga je een was- en scrubritueel met olijvenzeep en een speciale scrubhandschoen. Na afloop kun je nog kiezen voor een uitgebreide massage en je haar laten wassen. Dát is nog eens relaxen!

Gezellig samen genieten

‘Na een massage of andere behandeling kun je boven even heerlijk ontspannen in onze relaxruimte,’ zegt Nancy, terwijl ze me voorgaat op de trap. We komen in een sfeervolle ruimte met twee relaxbedden. Daarnaast bevindt zich nog een laatste kamer. ‘We moesten anderhalf jaar geleden al verbouwen,’ lacht Nancy. ‘De vraag naar duo-behandelingen was namelijk zo groot, dat we daar een speciale ruimte voor hebben ingericht. Er is nu een grote behandelkamer waar je met z’n tweeën gebruik van kunt maken.’ Gezellig samen met je vriendin, partner, moeder of dochter een gezichts- of lichaamsbehandeling laten doen: ik kan me goed voorstellen dat veel mensen zoiets best wel zien zitten.

Wat wil je, en wat juist niet

‘Iedere haar- en schoonheidsbehandeling begint met een persoonlijk consult,’ zegt Nancy. ‘We vragen wat je wilt, maar vooral ook wat je juist niét wilt. Als je elke dag sport en dagelijks je haar wast, heb je een heel ander kapsel nodig dan wanneer je elke ochtend alle tijd hebt om je haar te stylen. Voor schoonheidsbehandelingen geldt hetzelfde. Een klant die hier komt om een uurtje te ontspannen, zit niet te wachten op een epileer- of waxbehandeling: dat doet best een beetje pijn. Terwijl iemand die van ontsierende haartjes af wil, juist blij is met zo’n behandeling. Zo heeft iedere klant zijn eigen wensen.’

Aandacht met een hoofdletter

Het is inmiddels duidelijk: sfeer en ambiance van Aveda Lifestyle salon & spa zijn niet te vergelijken met die van een buurtkapsalon. Hier schrijven ze Aandacht met een hoofdletter. Aandacht voor de klant, maar ook aandacht voor het milieu. Dat vinden de beide eigenaren minstens zo belangrijk. Nancy, die jarenlang ervaring heeft in het kappersvak, vertelt over haar drijfveren: ‘twintig jaar geleden begon ik een kapsalon in Almere Buiten. Daar werkte ik veel met de producten van Aveda. Het gedachtegoed van het merk spreekt me enorm aan. Daarom wilde ik het concept graag uitbreiden.’

Respect voor mens en milieu

Het mooie van Aveda, vindt Nancy, is dat het merk daadwerkelijk respect toont voor mens en milieu. De producten zijn biologisch. Maar daarnaast besteedt Aveda ook aandacht aan de gemeenschap. Zo brachten ze een handcrème op de markt, waarvan de opbrengst naar borstkankeronderzoek gaat. Elk jaar in april is er wereldwijd aandacht voor drinkwaterprojecten. En voor de feestdagen ontwikkelde het merk speciale duurzame geschenkverpakkingen, gemaakt door ambachtslieden uit Nepal. Van de opbrengst kunnen Nepalese kinderen naar school. Nancy: ‘Alle beetjes helpen, dat is mijn uitgangspunt.’

Ik veeg ook net zo lief even de vloer aan, of ik spring bij aan de kassa

Dat doe je er niet even naast

Intussen heeft Ronald zich bij ons gevoegd. Voordat ze samen met hun Lifestyle salon begonnen, werkte hij al achter de schermen bij Nancy’s kapsalon in Almere Buiten. Daarnaast was hij manager bij een ICT-bedrijf. Dat hij in de nieuwe zaak volledig zou meedraaien, stond vanaf het begin als een paal boven water. ‘Net als Nancy was ik gegrepen door de filosofie van Aveda. Ik dacht: ‘Dit gaan we gewoon doen!’ Maar ik wist meteen ook dat je zo’n onderneming er niet even naast kunt doen. Daar moet je vol voor gaan.’ En dus zegde Ronald zijn vaste baan op, een beslissing waar hij nog geen moment spijt van heeft gehad. Nancy en hij hebben een duidelijke taakverdeling, vertelt hij. ‘Nancy is vooral vakinhoudelijk bezig, terwijl ik alles doe dat met de bedrijfsvoering te maken heeft. Maar ik veeg ook net zo lief even de vloer aan, of ik spring bij aan de kassa als het druk is.’

Passie, gekoppeld aan educatie

In de zoektocht naar een geschikte ruimte voor hun nieuwe onderneming viel hun oog op het pand aan de Schutterstraat in Almere Citymall. ‘We waren direct enthousiast,’ zegt Ronald. Uiteindelijk opende Aveda Lifestyle salon in oktober 2013 haar deuren. Destijds begonnen ze met tien medewerkers; inmiddels staat er een 18-koppig team. ‘Wij vinden ‘t heel belangrijk, dat onze medewerkers écht passie hebben voor het vak,’ zegt Nancy. Daarnaast hechten de twee veel waarde aan educatie. ‘Al onze hairstylisten en schoonheidsspecialisten zijn gediplomeerd en volgen regelmatig vaktechnische trainingen. Dit jaar schreven drie medewerkers zich in voor de Coiffure Award. Vorig jaar eindigde eentje bij de beste tien,’ vertelt Nancy enthousiast. ‘En nu het toch over prijzen gaat: in 2015 kregen we de kapsalon Award in de categorie ‘Luxe salon’. Een prijs waar we ontzettend trots op zijn.’

Blij ben ik pas echt, als ze thuis net zo stralen als na een bezoek aan onze salon

Als dát lukt, is onze missie geslaagd

Ten slotte neemt Nancy me mee naar de productenwand: ‘naast Aveda verkopen we ook producten van Oway. De grondstoffen van dit merk zijn biologischdynamisch geteeld en de verpakkingen zijn gemaakt van duurzame en recyclebare materialen. Maar welk merk je ook kiest: het zijn stuk voor stuk hoogwaardige professionele schoonheidsproducten.’ Ik kan me voorstellen dat het lastig kiezen is met zoveel verschillende varianten. Maar daar adviseren Nancy en haar team je graag bij, vertelt ze enthousiast. ‘Weet je, het is geen kunst om mensen mooi de deur uit te krijgen. Blij ben ik pas echt, als ze thuis net zo kunnen stralen als na een bezoek aan onze salon. Wij willen mensen een beter gevoel geven over hun innerlijke en uiterlijke schoonheid. Als dat lukt, is onze missie geslaagd.’