Wereldstad Almere – Aantrekkelijk voor internationale bedrijven

In: Reportage | Editie:

Tekst: | Fotografie:

Aantrekkelijk voor internationale bedrijven

In de vorige LA vertelden we over onze zusterstad Shenzhen aan de zuidkust van China. Wij hebben een strategische alliantie met een vreemde cultuur aan de andere kant van de wereld. Om de Almeerse economie te versterken, willen we graag meer grote bedrijven. Bijvoorbeeld uit Shenzhen. De vraag is: willen die bedrijven dat ook? En wat maakt onze stad aantrekkelijk voor internationale bedrijven?

Waarin vinden Chinese bedrijven ons aantrekkelijk? Wij zochten antwoord op die vraag door (onder meer) te gaan praten met de General Manager van LiuGong, een internationaal opererende multinational in grondverzetmachines. Geen kleine speler, met meer dan 12.000 medewerkers wereldwijd en 81 miljoen dollar aan onderzoeksbudget alleen al. Met wielladers (shovels) zijn ze zelfs wereldmarktleider. Er zijn negen regiokantoren en de Europese hoofdvestiging bevindt zich op industriegebied De Vaart in Almere. Hier worden geen machines gemaakt. Dat gebeurt in China en Polen. Het afleverklaar maken, sales en marketing, support, service en onderdelendistributie vinden wél plaats in Almere. Zo’n 25 personeelsleden zijn vanuit deze vestiging aan het werk, veertig procent daarvan is Almeers, de overigen hebben een internationale herkomst. Overwegend Chinees natuurlijk. En ze wonen gewoon hier in de stad. 

Ni Hao

Zo nu en dan komt Yuanxiang Xiao, President Europe, zijn buren op straat tegen en dan zeggen ze: ‘Ni Hao.’ De mensen hier zijn vriendelijk en open. Dat spreekt hem aan. Zijn reizen brengen hem vele maanden van het jaar overal ter wereld, maar in Almere is het voor hem fijn thuiskomen. Hij fietst en wandelt graag, en hij vindt het bijzonder dat hij dat vanuit de voordeur kan doen. De multiculturaliteit van de stad ervaart hij als een groot voordeel. Chinezen zijn niet de enige niet-Hollanders in de stad, dus de meeste Almeerders kijken niet op van een Aziaat op straat. De culturele verschillen zijn verrijkend. Hij neemt medewerkers en bezoekers mee de westerse cultuur in, maar stuurt ook zijn Nederlandse medewerkers naar China om kennis te maken met de andere leef- en denkwijze: ‘To better understand eachother.’

China Town

Hoeveel Chinezen er in Almere wonen, weet hij niet. Soms komt hij er eentje tegen, maar er is geen sprake van een Chinese gemeenschap. Dat is jammer. Hij denkt dat een fenomeen als de Japanse gemeenschap in Amstelveen ook in een Chinese variant in Almere kan ontstaan. Wellicht is het goed om een paar keer per jaar een culturele bijeenkomst te organiseren en op die manier ontmoeting en samenwerking tussen landgenoten te bevorderen. Hij denkt dat andere Chinezen beslist ook waardering zullen hebben voor Almere vanwege de openheid en tolerantie. 

Ga met je relaties niet op stap in Amsterdam, maar maak een toer door de Citymall en ga samen uit eten in de Havenkom

Dáárom Almere

Volgens LiuGong is Nederland de ’Gateway to Europe’. Logistieke verbindingen zijn een belangrijke, operationele factor voor de organisatie: een loodzware graafmachine verzend je niet met een vliegtuig. Omdat in Rotterdam de meest voorname Chinese transporteurs al gevestigd zijn, was een plek in het westen van het land voor de hand liggend. Almere moest het opnemen tegen twee andere steden, maar het bleek uiteindelijk geen al te lastig vraagstuk. Almere hoort bij Amsterdam, Schiphol ligt op een half uurtje, je zit niet vast in de Randstad en de prijzen zijn gunstig. De beslisfactoren op volgorde van belangrijkheid: 1 – logistieke kwaliteit, 2 – ondersteuning vanuit de overheden, 3 – prijs.

Prins Willem

In het vorige artikel schreven we het al: zonder overheid begin je in China geen grote zaken. Eerst moeten er relaties en verbindingen worden gelegd, pas daarna komt de handel. Xiao is zeer te spreken over de ondersteuning van zowel de landelijke als de lokale overheid. Men is doortastend en bereidwillig. De burgemeester kwam in 2012 de vestiging openen en dat werd zeer gewaardeerd. Almere kwam bij LiuGong in het vizier dankzij het netwerk van grote ondernemingen in China waar zij deel van uitmaakt, en verder via de contacten met de Nederlandse overheid, het consulaat en de daarmee samenwerkende organisaties als handelskamers en exportbevorderaars. Onze koning, destijds nog prins, bracht een bezoek aan het hoofdkantoor in Sjanghai en dat maakte grote indruk. Een foto hangt in de spreekkamer op het kantoor in Almere. Dat hij nu koning is, maakt het helemaal geweldig.

Netwerken

Deze zomer reist burgemeester Annemarie Jorritsma naar Shenzhen. Ze is er, namens Nederland, keynote-speaker op het tweede Shenzhen International Low-Carbon City Forum. Meer dan duizend ‘leaders’ van overheden, bedrijfsleven, financiële markten en media ontmoeten elkaar en praten over China’s ambities en resultaten op het gebied van duurzame stedenbouwkundige ontwikkeling. Een voor ons interessante doelgroep tussen de deelnemers zijn de Captains of Industry van China’s grootste bedrijven. Voor een stad die Growing Green Cities als leitmotiv in het vaandel heeft, en lonkt naar de gunst van Chinese bedrijven om zich hier te vestigen, is dit voorwaar geen slechte plek om te mogen spreken. Mógen, want het is een ‘invitation only’-evenement en Jorritsma is er op verzoek van het Ministerie van Economische Zaken (overigens ook op hun kosten). Maar ongetwijfeld zal ze in de talloze bilateraaltjes haar stad ruimschoots onder de aandacht kunnen brengen. Ze bezoekt verder het stadsdeel Guangming, waarmee Almere een actieve werkrelatie heeft op het gebied van stedenbouw. Meer daarover in een volgend artikel.

Wereldstad

Alles duidt erop dat we door internationale bedrijven aantrekkelijk gevonden worden als we een grote stad zijn, een metropool. Maar zijn we dat niet al? Volgens Jan de Groot van de afdeling Economic Affairs van de gemeente zitten de grenzen vooral tussen onze oren. Van veraf gezien zijn we één met Amsterdam. En hebben we dus twee gerenommeerde universiteiten, grote havens en het nationale vliegveld. Wie dichterbij komt ziet de Almeerse voordelen: onze gunstige grondprijs, lage woonlasten en goede infrastructuur. Als we ons tonen en gedragen als wereldburgers, maken we van onze stad een wereldstad.

Het vraagt niet alleen overheidsinspanning om ons een metropolitane uitstraling te geven, maar biedt ook kansen aan bedrijfsleven en inwoners. Doe je zaken met het buitenland? Nodig dan je partners hier eens uit. Ga niet op stap in Amsterdam, maar maak een toer door de Citymall en ga uit eten in de Havenkom. Nergens is zo goed te beleven dat je onder het waterniveau leeft als daar. Zo’n ervaring nemen de bezoekers mee naar huis, waar dan beslist over ons wordt gesproken. En we zouden er goed aan doen onze multiculturaliteit te omarmen en warm aan te bevelen. 

Heb je een mening?
Laat weten: bart@lifestylealmere.nl