Met dagelijks gemiddeld zo’n 300 gasten, 30 leveranciers en maar liefst 43 huurders, verspreid over 31 verdiepingen, is het runnen van het WTC op zijn zachtst gezegd een intens karwei. Het is de dagelijkse uitdaging die het facility team van Patricia van Drongelen heel serieus neemt. Samen zorgen ze voor een vijfsterren beleving voor hun huurders en verwelkomen ze Almeerders met open armen. Hoe dat in z’n werk gaat? Lifestyle Almere nam een kijkje achter de schermen.
Schone vloeren, gezonde en lekkere maaltijden, een professionele maar huiselijke sfeer, bekwame en gastvrije mensen achter de receptie en niet te vergeten de koffiekunstenaars achter de Espressobar, die naast het schenken van de lekkerste bakkies óók nog vaak je favoriete drankje weten te onthouden. Voor veel huurders is het de gewoonste zaak van de wereld, maar achter dit torenhoge serviceniveau gaat een strak georganiseerd, passievol team schuil. Het bestaat uit mensen die verder gaan dan waar het papiertje ophoudt en die altijd meedenken om tot de beste oplossing te komen. Een paar van de teamleden schuiven bij mij aan tafel voor een open gesprek.
Ontsnapping van de werkvloer
Op de vraag ‘waar begint een goede service?’ roepen ze zowat in koor: met communicatie. ‘Onderling, maar zeker ook met de huurders,’ licht Celinha Heinrichs, community manager van SoBuildings, toe. ‘Wij zoeken bewust de interactie met onze huurders. Door het hele gebouw staan bijvoorbeeld TryLikes paaltjes, waar je met een druk op de knop je mening kunt geven over bijvoorbeeld de lunch of de schoonmaak van het toilet. Via social media en een enquête kwamen we erachter, dat huurders een saladebar in het restaurant misten. Nou, die is er nu!’ Henk Jansen, facility manager van Eurest, voegt daar lachend aan toe: ‘En het is een groot succes! Lunch is dé ontsnapping van de werkvloer. Die moet relaxed, goed en betaalbaar zijn. Daar zorgen we voor.’
Succesvolle MKB’ers
‘Het Business Center op de tweede en derde verdieping is een mooie afspiegeling van het Almeerse ondernemersklimaat,’ vertelt Patricia van Drongelen. ‘Hier vind je succesvolle MKB’ers, die behoefte hebben aan professionele kantoorruimte voor een aantrekkelijke prijs.’ Dit was ook precies wat Christiaan van der Sluijs van Hawk Investment Cycle Solutions en Soedesh Baladien van TresBizz aantrok.
Unieke oplossing voor sociale kaart Almere
Christiaan: ‘Toevallig hielden Soedesh en ik beiden kantoor aan het Busplein. Het WTC gebouw trok ons altijd al. Onafhankelijk van elkaar hebben we de stap naar het WTC gemaakt. Bij de koffiecorner kwamen we elkaar weer tegen. Hieruit is een mooie samenwerking ontstaan: samen ontwikkelen we de sociale kaart voor de Gemeente Almere. Heel bijzonder, want dit is voor het eerst dat een gemeente een e-commerce aanpak gebruikt voor een sociale kaart.’
Meedoen in Almere
Gepassioneerd vertelt Soedesh: ‘De sociale kaart draait om zorg en (weer) meedoen in Almere. Via de kaart vind je de juiste zorgverlener voor jouw zorgvraag. Dat gaat van huisarts tot de beschikbaarheid van hulpmiddelen, en van schuldhulpverlening tot het meedoen aan sociale activiteiten. De sociale kaart bestaat al, maar wordt nog onvoldoende gebruikt. Via een kort onderzoek kwamen we erachter, dat hij technisch goed werkt, maar lastig vindbaar is voor de burger. Daarom komen wij met een e-commerce aanpak.’ In maart 2017 wordt dit pareltje opgeleverd. Tot wasdom gekomen bij twee softwarebedrijven in het WTC, die ieder hun eigen expertise inbrengen om tot een unieke, passende oplossing te komen. Synergie ten top!
Details maken de beleving compleet
‘Natuurlijk blijft ons team leren’, vertelt Patricia van Drongelen. ‘Onlangs waren we op The Strip in Eindhoven. Dat is een straat vol restaurants van verschillend kaliber, allemaal gerund door Eurest. Daar leren we meer over de verschillende concepten, ideeën en beleving. Het geeft bijvoorbeeld een heel ander gevoel of iemand met een stalen trolley je lunch bezorgt, of dat je door een ober in een maatpak met een handkar wordt bediend. Het zijn de details die de beleving compleet maken.’ Henk verklapt gelijk een nieuwtje: ‘Op ons terras, met de waardering ‘best feature’, komt deze winter een heuse winterbarbecue.’
Zen op de bovenste verdieping
Hoe ver ze voor hun gasten gaan, blijkt uit de voorbeelden die ze opsommen. Eduard Vlasveld, assistent facility manager: ‘Eén van onze gasten is uitgesproken verzot op de mosterdsoep van de kok. Als gebaar heeft de kok het recept aangepast naar een tweepersoonshoeveelheid voor thuis. Resultaat: een stralende gast en een trotse kok.’ Patricia vult aan: ‘Rondom het gebouw – zelfs tot in het Almere Centraal station – is er goede en gratis wifi, dus ook voor treinreizigers die overigens van harte welkom zijn voor een betaalbare lunch. We willen dat iedereen zich thuis voelt in het WTC. Een fijne Rituals zeep in het Conference Center, een stoelmassage en binnenkort zelfs yoga op floor 28 maken een bezoek tot een bijzonder ervaring. Het WTC is dé hub voor Almere Centrum.’