Glasvezel – Wat hebben we eraan

In: Reportage | Editie:

Tekst:

Emancipatie voor de consument

Bijna elk huishouden in Almere heeft een glasvezelaansluiting, en is daarmee verzekerd van snel internet. Dat geldt maar voor heel weinig steden. Leuk voor hardcore gamers, maar wat heeft de gemiddelde consument daar aan? Nou, in de nabije toekomst een heleboel! 

Stukje achtergrond. Feitelijk gaat het op internet om twee verschillende snelheden. Namelijk die van het halen en het brengen. Data van internet halen, downloaden, is bij zo’n beetje alle verbindingen snel. Of je nu ADSL, kabel of glasvezel hebt. Alles tussen de 10 en 30 Mbit wordt door de gebruikers als snel ervaren. Data brengen, uploaden, is een heel ander verhaal. Wie zich beperkt tot mailverkeer, Facebook en Pinterest is tevreden met 2 tot 6 Mbit. Maar wie gegevens ‘in the cloud’ opslaat, een thuiswerkplek heeft of online games speelt, die heeft (veel) meer snelheid nodig. Voor de brengers biedt alleen glasvezel de juiste oplossing. ADSL en kabel gebruiken koperdraad en dat is natuurkundig beperkt in snelheid. Om toch een lekkere downloadsnelheid te bieden, is de uploadsnelheid beperkt. Dus, het onderscheidend voordeel dat we in Almere hebben is de hoge uploadsnelheid van het glas. Wat kunnen we daar zoal mee doen?

Zorg op afstand

Heel actueel. De veranderingen in de zorg moeten het mogelijk maken dat mensen langer thuis kunnen blijven wonen. Eén van de instrumenten om dat op een goede manier te laten verlopen is zorg op afstand. Zorginstanties experimenteren daar al volop mee. Heel veel bandbreedte is er nu nog niet nodig. Lang zal dat niet meer duren. Eén op één contact, waarbij dokter en patiënt elkaar zien, met elkaar praten en tegelijk gedetailleerde beelden van aandoeningen uitwisselen, betekent een enorme verbetering van de leefkwaliteit van patiënten. En een hele efficiencysprong voorwaarts. 

Thuiswerken

Thuiswerken is duurzaam. Geen uitstoot, geen files, geen tijdverlies. Maar thuiswerken is pas volwassen als er in technisch opzicht geen verschil bestaat tussen kantoor en thuis. Wie op kantoor gewend is te werken in een gigabit netwerk, zal zich thuis groen en geel ergeren aan de responstijden. Als je vanuit huis in het kantoornetwerk zit (via VPN), zul je daar ook bestanden willen inzien en opslaan, afbeeldingen en films willen delen en presentaties kunnen bouwen, bekijken of versturen. Met glasvezel kan dat.  

The Cloud

Werken ‘in the cloud’ is inmiddels gemeengoed geworden, ook al weten velen het niet eens. Gmail, Google Drive, Picasa, WeTransfer en ook Facebook zijn clouddiensten. Professionele fotografen, ontwerpers en filmers werken al met Adobe Creative Cloud. Vaak grote grafische bestanden die op een datacentrum ergens in Amerika staan, kunnen hiermee vanuit Almere bewerkt worden. Het belang van een snelle verbinding is evident. 

Onderschat de stuwende kracht van gaming niet

Domotica en beveiliging

Met je smartphone thuis de verwarming hoger zetten terwijl je onderweg bent. De verlichting in- en uitschakelen of de zonwering bedienen. Het kan allemaal al en je hebt er geen snel internet voor nodig. Tot je domotica aan beveiliging koppelt. Dan moet er namelijk beeld over de verbinding. Realtime en met voldoende details, om bijvoorbeeld een inbreker te kunnen herkennen. Daarvoor is een hoge snelheid vereist. Ook omdat je dan die boef de stuipen op het lijf kunt jagen door op afstand verlichting aan te doen, de stereo in te schakelen of de wc door te trekken.

Gaming

De grootste drijfveer voor serieus breedband is gaming. Aan een groot deel van de Nederlandse bevolking gaat het totaal voorbij. Toch is gaming big business. Voorspeld wordt dat de omvang van de Nederlandse game-markt in 2016 zo’n 724 miljoen euro bedraagt. Honderdzestig Nederlandse bedrijven houden zich bezig met de ontwikkeling en distributie van games en dat aantal zal alleen maar groeien. Al die bedrijven willen zoveel mogelijk klanten voor hun producten en diensten. En die klanten willen glasvezel. Want gamers willen snelheid. Hoe feller, hoe sneller. Je wilt het virtuele strijdperk niet betreden op een fiets, nee, dat moet een supersonisch futuristisch jachtvliegtuig zijn. En als je op de vuurknop drukt, moet die raket onmiddellijk worden afgevuurd. Mooi pech als je op de kabel zit met een trage uploadsnelheid. Om snelheidsverschillen van spelers onderling te beperken zijn wel speciale oplossingen bedacht (bijvoorbeeld ‘zeroping’), maar wie op glas zit heeft al meteen een voorsprong op andere spelers in een game.

Uploadsnelheid niet belangrijk?

Deze zomer publiceerden kabelmaatschappijen een onderzoek waaruit zou blijken dat consumenten helemaal niet zitten te wachten op een razende uploadsnelheid van hun internet. Downloaden moet lekker snel, maar up, ach, het zou wat. Tegelijkertijd liet KPN weten dat ze haar glasvezelstrategie heeft aangepast. Niet langer is het prioriteit om ieder huishouden op glas over te zetten, het is voorlopig voldoende om alleen alle wijkkasten te verglazen. Die laatste meters komen later wel. Zo temperen de ‘oude’ netwerkproviders de verwachtingen van de consument.

Maar is het wel zo dat een groot deel van de Nederlandse bevolking weinig behoefte heeft aan hoge uploadsnelheden? Weblog Tweakers toetste de beweringen meteen in haar panels. 67% van de respondenten gaf aan wel degelijk een hogere snelheid te willen. En dat zijn vast niet allemaal techies, nerds en early adopters.

Onderschat de stuwende kracht van gaming niet. De beeldkwaliteit van online games is nu al onvoorstelbaar en die zal alleen maar toenemen. De game-industrie verkent de mogelijkheden van VR (virtual reality) om de beleving van het spel nog intenser te maken. Met een VR-bril en handschoenen die aanraakgevoel geven, verdwijnt een speler nog meer in de werkelijkheid van het spel. Om dat mogelijk te maken,  neemt de hoeveelheid data tussen speler en spelserver exponentieel toe.

Glas aan huis emancipeert de consument

Twitch

Eind augustus nam Amazon Twitch over. Het YouTube van de game-community. Op Twitch kijk je mee over de schouder van een succesvolle gamer. Nu is gewoon meekijken vergelijkbaar met online een film kijken. Anderen live mee laten kijken, dat is de kunst. Er zijn gamers die een riant belegde boterham verdienen met het vertonen van hun spelkunsten. Het behoeft geen betoog dat je daar een heel hoge uploadsnelheid voor nodig hebt.

Emancipatie

Glas aan huis emancipeert de consument. Niet langer zijn wij passieve gebruikers die enkel halen en geduldig hun beurt afwachten. Wij worden steeds meer zelf de makers. Niet alleen met lollige YouTube filmpjes, zelf gecomponeerde muziekstukken, e-books en oneindige blogs, maar steeds vaker met echt werk. Internet wordt voor ons een marktplaats of een direct middel van bestaan. Glas is onmisbaar om ons daarbij te helpen.