Jong en succesvol

In: Onderwijs | Editie:

Tekst:

Aan het begin van je carrière staan alle deuren nog wagenwijd open. Je opleiding speelt dan een essentiële rol. Wie een goede educatie ‘zaait’, kan succes ‘oogsten’. Hogeschool Windesheim Flevoland biedt een dynamische, innovatieve en vooral inspirerende omgeving. Goed onderwijs is de basis, maar even belangrijk is, wie je begeleidt en hoe dat in z’n werk gaat.

Veel van de Windesheimdocenten komen uit ‘het veld’. Ze hebben een theoretische achtergrond, maar kennen ook de praktijk door en door. Ze weten uit ervaring, dat succes niemand komt aanwaaien. Je moet er 200% voor gaan. Daarom stimuleren zij hun studenten om boven zichzelf uit te stijgen. Studenten als Allard, Sipan, Yassien, Jesper en Manouk. Zij zagen niet alleen kansen, maar grepen die ook.

Allard, Sipan en Yassien

Direct een klik

Allard, Sipan en Yassien vonden elkaar, zakelijk gezien, in het tweede jaar van de studie Engineering, Design & Innovation. ‘We werkten samen aan een project, ‘Jong Ondernemen’, waarbij we een product moesten bedenken, ontwikkelen en op de markt brengen. Er was direct een klik en ons bedrijf O-box (Out of the box, www.o-box.nl) was geboren.’ Het product: De Rapidroller. Een vernuftige gadget, gemaakt met een 3D-printer, waarin je een smartphone – liggend of staand – kunt plaatsen, én waarin je je oortjes netjes kwijt kunt. ‘Wij financierden de zaak door aandelen te verkopen,’ vertelt Allard.  ‘Eerst in ons eigen netwerk. Later presenteerden we ons product ook op beurzen, zoals de Floriade in Venlo. Daar hebben we waardevolle connecties aan overgehouden. Vrijwel iedereen was geïnteresseerd.’ Sipan vult hem aan: ‘Zelfs Vodafone toonde belangstelling!’ Ook over de grens lieten ze van zich horen: zo deden ze mee aan een innovatiewedstrijd in Parijs.

Ondernemers als leraren

De drie jonge ondernemers wonnen de Innovatieprijs van Midden-Nederland. ‘Van Windesheim mochten we alledrie een colbertje uitzoeken,’ aldus een trotse Yassien. ‘Zodat we zakelijk en professioneel over zouden komen.’ In hoeverre heeft Windesheim een rol gespeeld in hun succes? ‘We zijn goed begeleid. Veel leraren zijn zelf succesvolle ondernemers en weten waar ze het over hebben.’ Inmiddels stromen de bestellingen binnen. Soms in grote orders, zoals die van vijfduizend stuks voor Vodafone. Die moeten ze echter  even parkeren totdat logistiek en productie daarvoor zijn ingericht.

Grote plannen

De heren hebben grote plannen. Behalve het bedenken en ontwikkelen van ideeën voor nieuwe producten, zoals een afwasopzetstuk voor je elektrische tandenborstel en een koelbox op zonnecellen, begeleiden ze ook jonge ondernemers bij het ontwikkelen van productieplannen en het maken van prototypes. En wie een leuke, limited edition gadget zoekt voor onder de boom, moet beslist even op de site kijken. Daar vind je een aanbod, dat je niet kunt weigeren… 

Jesper

Droombaan!

Jesper kreeg in het derde jaar van zijn studie Information Engineering een baan bij VoiceWorks; een jong bedrijf dat innovatieve communicatieoplossingen biedt. En alsof zo’n droombaan nog niet genoeg is, geeft Jesper óók nog eens les op zijn oude Hogeschool Windesheim Flevoland. ‘Ik raakte verzeild bij dit bedrijf via een co-makership. Daarbij legt een onderneming een probleem voor, waarna een groepje studenten een oplossing formuleert. De opdracht: onderzoek naar ISO9001 (kwaliteit) en ISO27001 (beveiliging) en wat er nodig is om deze certificaten te bemachtigen. Voor de haalbaarheid besloten we de opdracht op te knippen, en te beginnen met het ISO27001-onderzoek. De opdrachtgever was zo tevreden over de resultaten, dat ik samen met een goede vriend mocht solliciteren zodat ik ook het onderzoek naar ISO9001 kon doen. Mijn vriend kreeg op een andere plek in het bedrijf een baan als securitytester en ik mocht in mijn laatste studiejaar deze uitdaging aangaan en combineren met mijn afstudeerco-maker.’

Als een vis in het water

‘In de praktijk leer je het meest. In mijn opleiding krijg je daarvoor alle kansen. Maar ook mijn theoretische basis was goed. We moesten smart formuleren en een strak projectdossier bijhouden. Ik heb veel geleerd van de praktijkverhalen van mijn docenten. Zij prikkelden mij om alles uit mezelf te halen en proactief te zijn. Zo struinde ik internet af en las ik alle informatie over ISO-certificering. Ook belangrijk: eis van jezelf een professionele houding.’ In de functie Business proces consultant-security officer voelt hij zich als een vis in het water. Nog een laatste tip? Jesper: ‘Blijf (je werkgever) positief verrassen!’

Manouk

Onvoldoende kennis…

Lag de focus in het onderwijs jarenlang op kinderen die moeilijk meekwamen op school, tegenwoordig realiseren docenten zich dat ook meer- en hoogbegaafde kinderen extra aandacht nodig hebben. Manouk studeerde aan de Pabo, en maakte daar het onderwerp van haar afstudeerscriptie van. Ze won er zelfs de Windesheim publieksprijs mee! ‘Ik kreeg het verzoek van een school in Almere-Buiten,’ zegt ze, ‘om onderzoek te doen naar materiaalontwikkeling voor groep drie en vier. De school voerde meer- en hoogbegaafdheid al drie jaar als thema, maar ze hadden het gevoel dat het in deze groepen aan materiaal schortte. Gaandeweg kwam ik erachter dat het probleem niet zozeer bij materiaalontwikkeling lag, maar dat er simpelweg onvoldoende kennis en urgentie was.

Aan de slag

In overleg met de school verlegde ik de focus naar het ontwikkelen van een criterialijst en een aanbeveling tot verbetering. Ik ben heel trots op het juryrapport, waarin onder meer stond dat ik de kwestie op zorgvuldige en ethische wijze bij de school heb neergelegd. Elk kind is anders en heeft iets anders nodig. Wat ik ontdekte, is dat meer- en hoogbegaafde leerlingen vooral behoefte hadden aan hulp bij het leren. Omdat alles hen zo makkelijk afgaat, weten ze vaak niet wat ze moeten doen, als iets eens niét lukt. Ze schamen zich en hebben het gevoel te falen.’ Manouk is enthousiast over haar begeleider van Windesheim. ‘Zij was betrokken, positief kritisch en stimuleerde mij om het uiterste uit mezelf te halen.’ Haar scriptie wordt binnenkort gepubliceerd, de kroon op haar werk. ‘Het was lang niet altijd makkelijk, maar ik was ontzettend gemotiveerd. Het is geweldig als je niet alleen een aanbeveling mag schrijven, maar dat de school er ook daadwerkelijk mee aan de slag gaat!’