Keuken en sanitair – DoeMere is the place to be!

In: Wonen | Editie:

Tekst:

Hik je al maanden tegen die verouderde keuken aan? Sprint je na het douchen zo snel mogelijk de badkamer uit? Dan is het tijd voor iets nieuws! Maar… waar vind je dat? Lifestyle Almere nam een kijkje bij woonboulevard DoeMere. Een waar Walhalla, met vijf keukenspeciaalzaken en drie sanitair specialisten. Voor elk budget wat wils!

Alles is overdekt. Dat vind ik prettig.

In 1988 opende DoeMere haar deuren. Sindsdien staat ze bekend als dé woonboulevard van Almere en omstreken. Hoewel haar jasje misschien wat verouderd is, kun je hier nog volop wooninspiratie opdoen, jouw perfecte keuken scoren en je droombadkamer vinden. Ik neem de proef op de som en ga kris kras verschillende zaken af. Om te beginnen kijk ik bij prijsstunter De Keukenconcurrent. 

Aanmodderen in Hilversum

Onderweg naar De Keukenconcurrent kom ik een vriendelijk stel uit Weesp tegen. Enthousiast laten ze weten dat ze zojuist een nieuwe keuken hebben aangeschaft. Ton Dalmulder: ‘Sneller dan verwacht! Vorige week zijn we naar Hilversum geweest. Nadat ze ons daar een beetje lieten aanmodderen, zijn we vertrokken. Mijn zoon werkt in Almere, en gaf ons de tip om in DoeMere te gaan kijken.’ 

Villa Arena move over!

Ton en zijn partner Jannie werden blij verrast. ‘Bij het woord DoeMere denk ik vooral aan doe-het-zelf winkels,’ vertelt Ton. ‘En die zijn er inderdaad, zoals Praxis en Gamma, maar ze vormen niet de kern van het aanbod.’ Ook het uiterlijk van de woonboulevard zette Ton op het verkeerde been. ‘Aan de buitenkant is de diversiteit aan woonwinkels niet af te zien. Erg fijn die verscheidenheid, want naast een keuken zijn we ook op zoek naar kasten, trapbekleding, vloerbekleding en een badkamer.’ Jannie van Gemert vult haar partner aan: ‘Alles is overdekt. Dat vind ik prettig. Daarnaast staan alle deuren en luiken open in de winkels, waardoor je gemakkelijk naar binnen loopt. Villa Arena vind ik niet onplezierig, maar DoeMere doet er zeker niet voor onder.’

Persoonlijk welkom

Ik tuur naar Ton’s hand. Daarin brandt het gloednieuwe ontwerp van de keuken. Ik kan het niet laten. ’Mag ik even?’ hoor ik mezelf onbeschaamd vragen. Trots laat hij de tekeningen zien van de moderne keuken met eikenhouten en grijze fronten. ‘Over een paar maanden staan we heerlijk te kokkerellen,’ straalt Ton. Als ik vraag naar hun ervaring bij De Keukenconcurrent, hoor ik lovende verhalen. Jannie: ‘We zijn uitstekend geholpen. De verkoper nam de tijd, luisterde goed en kwam met suggesties en 3D-tekeningen.’ Niet veel later hoor ik precies woorden van dezelfde strekking uit de mond van Regiomanager Tom Ebing. ‘Wij spreken hier alle klanten persoonlijk aan en heten hen welkom. We nemen de tijd voor ze. De deuren gaan pas dicht als de laatste klant tevreden is vertrokken.’ 

Wij zijn de grootste!

‘Met 46 vestigingen zijn wij de grootste van Nederland,’ gaat Tom verder. ’In onze Almeerse vestiging laten we zoveel mogelijk zien, maar we houden de showroom bewust efficiënt en economisch. Ik kan in iedere showroomkeuken de duurste apparatuur plaatsen en overal cookers aansluiten, maar dat soort dingen drijven uiteindelijk de prijs omhoog. En dat is iets, wat wij willen vermijden. Onze winkel in DoeMere doet het erg goed.’ Dat er veel keukenleveranciers bij elkaar zitten, beschouwt hij als pluspunt. ‘Het trekt mensen aan. Ze vinden hier alle stijlen, soorten en prijsklassen. Volop keuze!’

Ook klanten uit het buitenland

Ik vervolg mijn weg naar De Keukenloods in het tegenover gelegen deel van DoeMere. Vanuit mijn ooghoek spot ik Ton en Jannie. Ze zijn op zoek naar een horecagelegenheid. Ik verwijs hen naar de Pop Up Lounge op het plein naast Kwantum en Heeman, en ga weer verder. Patricia, Assistent Vestigingsmanager bij de Keukenloods, verwelkomt mij vriendelijk. Terwijl zij twee koppen thee inschenkt, kijk ik rond. Fronten in alle soorten en maten omringen mij. Mijn oog valt op een stoer, antraciet fineerhouten front. Ik hou het omhoog. ’Gaaf,’ zeg ik tegen Patricia. ‘Je pakt meteen de duurste die we hebben,’ grinnikt ze. ’We krijgen hier klanten met verschillende wensen en budgetten. Van mensen uit het Gooi tot klanten met een klein budget vanaf € 1.500,-. De duurste keuken die ik ooit heb verkocht, kostte € 39.000,-. Het was een enorme keuken, en hij ging naar het buitenland. Bijzonder, maar ik verkoop met nét zoveel liefde een kleine keuken.’

DE LEUKSTE ACTIVITEITEN VIND JE IN DOEMERE!

28 april PaasGolf voor kids, volop knutselen & kleuren

8 mei Moederdag – Ga met je moeder op de foto & WIN mooie prijzen!

14 mei BloemenMarkt op het BuitenPlein

21 & 22 mei BuitenFestival 2016, barstensvol activiteiten in en rond DoeMere

[/highlightone

Praktische tips voor de keuken

Na veertien jaar bij De Keukenloods vindt Patricia het nog altijd een uitdaging om de ideale keuken voor haar klanten te creëren. ‘Het begint met goed luisteren en duidelijk uitleggen, wat de voor- en nadelen zijn van bepaalde materialen, apparatuur en keukenopstellingen. Tegenwoordig zijn er zoveel mogelijkheden, dat mensen vaak door de bomen het bos niet meer zien. Ik geef hen graag praktische tips en ideeën om een goede keus te kunnen maken. Alvast een tip? Een spoelbak en een vaatwasser kun je het beste naast elkaar plaatsen. Dat voorkomt viezigheid en druppels op de vloer.’ 

Meteen een realistische prijs

‘Bij ons is er geen druk naar de klant toe. Gewoon, omdat ik die druk zélf niet voel. We geven klanten alle ruimte en tijd om dingen te overwegen. Wij hanteren geen megakortingen, maar geven vanaf het begin een realistische offerte. Dat is onze kracht, en meteen ook de belangrijkste reden waardoor wij tijdens de crisis alleen maar bleven groeien. Inmiddels hebben we elf vestigingen in Nederland. We zijn gewoon lekker normaal. En daar voelen onze klanten zich prettig bij.’ Met een laatste blik op het stoere frontje verlaat ik De Keukenloods, richting sanitair specialist Sanidirect. 

Mooie verrassing…

Vestigingsmanager Chelton Lynch heeft Sanidirect binnen tien jaar zien uitgroeien tot twintig vestigingen. Hij weet waarom. ‘Bij ons krijg je te allen tijde 40% korting op al het sanitair. En dat is geen wassen neus. Onze prijzen zijn volledig transparant: alles in de winkel en op internet is geprijsd. Je weet vooraf precies, waar je aan toe bent. We houden niet van verrassingen.’ Hij lacht: ’Nou eentje dan: ons private label, Ben. Daarmee hebben we onder de A-merken alle krenten uit de pap verzameld. Voorbeeldje: uit alle A-merk kranen kiezen we de beste. We letten er bijvoorbeeld op dat je een emmer onder de wastafelkraan moet kunnen zetten. Hiervoor moet de kraan een hoge uitloop hebben en een halve slag kunnen draaien. Zoiets moet je maar net weten. Ons Ben-label is een extra service voor de klant, die hiermee het beste van het beste krijgt, voor een prima prijs!’

Taupe is de nieuwe trend in badkamertegels

Uiteraard volgt Sanidirect alle trends op de voet. ‘Voorheen zag je veel antraciet en grijze tegels,’ weet Chelton. ‘Nu is taupe hip. Daar spelen we op in. We hebben een breed assortiment, van goedkopere tot exclusieve items. Bij ons koop je zonder aanbetaling, we zijn CBW-erkend en leveren landelijk. Nog zo’n voordeel: onze eigen monteurs zorgen voor het complete plaatje. Van het slopen, tot de montage van de spiegels en het afkitten. Wij ontzorgen!’ Het allerleukst vindt hij klanten, die trots foto’s mailen van hun nieuwe badkamer. ‘Daarmee laten ze zien hoe tevreden ze zijn.’ En dan, met een knipoog: ’Ons fotobestand is enorm…’

Radio in de badkamerspiegel

Als laatste bezoek ik Sani-Dump Sanitair & Tegels. Het is een grote speler in de markt, met 20 jaar ervaring en 28 vestigingen. Ik ben benieuwd of ze hun naam waarmaken. Commercieel Directeur Peter van der Wiele lacht, als hij mij verbaasd rond ziet kijken. ‘Zo reageren de meeste klanten. Onze inrichting is mooier dan de naam misschien doet vermoeden. Wij bieden A-merken tegen lage prijzen, met garantie. Mensen besparen hierdoor op hun badkamer en gebruiken dit bedrag voor de leuke dingen. Zoals een radio in de spiegel of een regendouche. Je krijgt bij ons méér badkamer voor je geld!’

Klanten laten alles aan hun vrienden zien

‘Vroeger had vrijwel iedereen een bad,’ gaat Peter verder. ‘Tegenwoordig niet meer. In de praktijk blijkt dat mensen hun bad te weinig gebruiken. Daardoor is er ruimte en budget vrij voor een mooier badkamermeubel met meer opbergruimte, of een ruimere douche met geïntegreerde zonnebank. Klanten willen iets innovatiefs, zoals een toilet met sproeiers. Iets wat je vroeger alleen aan de Middellandse Zee zag. Alle snufjes in de nieuwe badkamer laten ze aan hun vrienden zien. Al dat nieuws vraagt bepaalde vaardigheden én tijd van onze mensen. Ons personeel denkt mee, komt met goede ontwerpen en brengt die tot leven met realistische 3D-tekeningen. Of ik onze bedrijfsnaam ga aanpassen? Nee hoor, ook al bulk je van het geld, je wilt toch niet te veel betalen!’