Je huis verkopen? – Zo doe je dat!

In: Wonen | Editie:

Tekst:

Woonprogramma’s als TV Makelaar laten zien hoe je je huis verkoopklaar kunt maken. In Almere gebeurt dat te weinig. De presentatie is vaak rommelig, waardoor een huis langer te koop staat en voor een lagere prijs. ‘Het kan anders,’ vertelt Wendy Bolhaar van Woon Beter Makelaars en Woon Beter Vastgoedstyling. ‘Onze laatste twee woningen zijn na één bezichtiging verkocht.’ Haar succesformule? Verkoopstyling, betrokkenheid én samenwerking.

De woningmarkt mag dan een beetje aantrekken, je kunt beslist niet achterover leunen en wachten totdat je het bord met ‘Verkocht’ tevoorschijn kunt halen. Die tijd is geweest. De markt is veranderd. Kopers zijn kritischer. Ze kunnen minder lenen, en bijlenen voor een grote verbouwing is knap lastig. Steeds vaker moet men spaargeld inzetten om een huis te kunnen kopen. Even slikken misschien, maar het biedt ook kansen. Wendy Bolhaar: ‘Mensen zoeken de krenten uit de pap. Huizen met een goede prijsstelling, waaraan ze niet al te veel hoeven te doen. Je huis op en top presenteren is dus erg belangrijk. Verkoopstyling krijgt een steeds prominentere rol.’

Goede foto’s zijn doorslaggevend

Veel mensen hebben geen idee wat ze moeten doen als ze hun woning willen verkopen. Struin Funda maar eens af, of beter: foutehuizen.nl. Knalroze wanden, overbelichte foto’s en een chaos in de achtertuin. Waar was de makelaar toen die foto’s werden gemaakt? Ook in Almere gebeurt het. ‘Vieze huizen, ruimtes zonder bestemming, remsporen in het toilet. Ik heb het allemaal gezien,’ vertelt Wendy. Vreemd eigenlijk, want goede foto’s zijn doorslaggevend: 98% van de kopers krijgt de eerste indruk via internet. ‘Woon Beter werkt met een vaste fotograaf
en een eigen team van stylisten,’ zegt Wendy. ‘Bij elke opdrachtgever gaat dit team aan de slag. Een fotosessie duurt al snel twee uur. We besteden alle tijd en aandacht aan details en compositie.’ 

Styling levert extra geld op

Verkoopstyling verdient zich dubbel en dwars terug. Tienvoudig zelfs, blijkt uit onderzoek! Wanneer je dus 500 euro investeert in het verbeteren van je woning, kan je dat uiteindelijk 5000 euro extra opleveren. ‘Op dat terrein zijn wij trendsettend in Almere,’ zegt Wendy. ‘Wij geven elke huisverkoper een basisadvies verkoopstyling.’ In Amerika doen ze niet anders. Omdat het wérkt: homestaging is daar booming business. Wendy: ‘Samen met de bewoners loopt ons styling team door de woning. Wij wijzen hen dan op onvolkomenheden waar ze zelf vaak geen oog meer voor hebben. Denk aan de indeling, opruimen of eenheid in huis
brengen met kleur en accessoires. Dat kan al met een klein budget. Heeft de verkoper geen tijd of zin om dat soort dingen zelf aan te pakken? Geen punt. Onze vakmensen staan klaar om wanden te verven of vloertjes te leggen. All-in-service.’

Van stamper naar adviseur

De rol van de makelaar is de laatste jaren nogal veranderd. Kort door de bocht: van stamper naar adviseur. ‘Vandaag de dag adviseer je met een marketingbril op,’ legt Wendy uit. ‘Met mijn jarenlange ervaring als verkoopmanager in de vastgoedwereld, mijn dienstverlening als VBO-makelaar en mijn stylingkennis als vastgoedstylist beschouw ik mezelf ook niet als makelaar pur sang. Ik ben meer ‘dienstverlenender’. Zo neem ik ook ná tien uur ’s avonds de telefoon vaak nog gewoon op. Ik ontzorg mijn klanten. Noem het makelen nieuwe stijl.’

Van twee kanten…

Van klein tot groot, van appartementje tot miljoenenvilla: hand in hand met haar team kan Wendy overal mee uit de voeten. Het gaat om de klik met de eigenaar. ‘Ik ga heel ver voor mijn klanten,’ zegt ze. ‘Weekendbezichtigingen, actieve social media en avondonderhandelingen. In principe ben ik 24/7 beschikbaar. Maar… dat werkt alleen als de bereidheid van twee kanten komt. Een huis moet opgeruimd zijn, en aantrekkelijk gemaakt worden voor de potentiële kopers. Verkopen is teamwork. Dat begrijpen mijn klanten. Daarom zijn we samen zo succesvol.’

Makelaar nieuwe stijl

‘Iedere makelaar roept dat hij het anders doet. Wij doen het ook écht,’ vertelt Wendy Bolhaar. ‘Je huis verkopen is een ingewikkelde, spannende en vaak ook emotionele aangelegenheid. Ik verdiep me in de klant en de reden waarom het pand verkocht wordt. Duidelijke afspraken vooraf, uitgebreide bezichtigingen en korte lijnen zijn voor mij belangrijk. Klanten krijgen mij persoonlijk aan de telefoon en we werken met een klein, vast team. Tijdens de bezichtigingen belichten we de mogelijkheden van de woning en geven we styling- of interieuradvies. Zo wil ik het ook houden: een klein makelaarskantoor met betrokkenheid en persoonlijke service.’ Dat zal vast nogal wat kosten… Wendy: ‘We hanteren scherpe tarieven. De pakketten van prijsstunters lijken interessant, maar zijn zó uitgekleed dat je uiteindelijk vaak duurder uit bent. Mijn pakket ontzorgt, en anders dan de meeste makelaars hanteer ik geen intrekkingskosten. Ik ben overtuigd van mijn kunnen en een sterke samenwerking met mijn klant.’

Geïnteresseerd? www.wbmakelaars.nl, www.wbvastgoedstyling.nl