Winkelen in Almere Centrum is een feestje

In: Reportage | Editie:

Tekst: | Fotografie:

Het centrum van Almere is heerlijk ruim opgezet en heeft Europese allure. Er zijn mooie en kleurrijke winkels met een breed en veelzijdig aanbod. En uitgeroepen tot beste binnenstad van Nederland… De ondernemers in Almere Centrum verdienen een grote pluim. Lifestyle Almere nam een kijkje achter de schermen van vier opmerkelijke Almeerse zaken: Dunkin’, Norah, Only for Men en IJspressi.

Sinds februari staat aan de Stationsstraat de eerste vestiging in Nederland met de combi Dunkin’ en Baskin-Robbins. ‘We waren zelfs de eerste winkel met de nieuwe huisstijl,’ vertelt bedrijfsleider Dennis Keuning trots. ‘Met de nieuwe naam Dunkin’ willen we aangeven dat we behalve overheerlijke donuts ook bijzondere koffie, frisse drankjes en kakelverse (belegde) broodjes en bagels serveren. Hoewel we pas kort geleden open zijn gegaan, weten Almeerders ons al goed te vinden. We staan vooral bekend vanwege onze lekkere donuts, echte smaaksensaties! Behalve de klassiekers met kaneel en Boston cream, vind je bij ons ook regelmatig nieuwe varianten, geïnspireerd door het seizoen of speciale gebeurtenissen zoals de Duncan Donut die we creëerden naar aanleiding van onze songfestivalwinst.

Alles is pure beleving

‘Een topper op koffiegebied is de Dunkaccino, maar ook de andere trendy koffieblends zijn populair. Aan de andere kant van de zaak hebben we onze ambachtelijke ijssalon Baskin-Robbins met bijzondere smaken als American birthday cake, cotton candy, Very Berry Strawberry, maar ook de klassieke soorten. We bakken elke dag zelf de wafels, hoorntjes en crêpes. Alles wat je in Dunkin’ eet en drinkt is pure beleving, een genot voor je smaakpapillen. Wil je je collega’s trakteren op een lekkere donut, een feestje opluisteren met kleurrijk lekkers of willen jarige kids Cookiemonsters uitdelen aan hun klasgenootjes? Het kan allemaal!’

Via 088 377 88 18 kun je alles bestellen wat je maar wilt. Dunkin’ heeft ook een handige app met leuke (kortings)acties en interessant nieuws!

 

Almere mag
trots zijn op
deze
prachtige
bedrijven,
die
naadloos passen
in de Beste
Binnenstad van Nederland

 

Norah heeft alles in eigen hand

Het damesmodeconcern Norah opende amper een jaar geleden een winkel in Almere. Afgelopen april waren ze alweer uit hun jasje gegroeid en verhuisden ze naar de Citadel. ‘Kortom, het gaat best wel goed,’ vertelt marketing- en brandmanager Marijke van der Linden. ‘Dat komt onder andere door onze collectie, die wekelijks wisselt. We houden de trends nauwlettend in de gaten en spelen daar snel op in. We hebben eigen stylisten die de nieuwste mode vertalen naar trendy ontwerpen, die vervolgens in onze eigen fabrieken worden geproduceerd. We hebben daardoor niet alleen in de hand wat er in onze winkels komt te hangen, maar ook wanneer. Bovendien kunnen we ook een goede kwaliteit voor een scherpe prijs bieden. Eigen fabrieken garanderen vooral ook dat de medewerkers goede werkomstandigheden hebben en een eerlijk salaris. Dat vinden we belangrijk.’

Dat vinden vrouwen fijn

‘Klanten die bij ons binnenstappen, dragen wij op handen. We zijn heel laagdrempelig maar leveren een high-end service. Die persoonlijke aandacht vinden vrouwen fijn; bij ons is het alsof ze bij een vriendin op visite gaan. Wij beseffen verder ook dat niet alle vrouwen maatje 36 dragen. Dus vind je bij ons maat 36 tot en met 48. Modetrend die je de laatste tijd erg vaak ziet en die ook nog wel even aanhouden, zijn de animal prints, de botanische prints en de flamingo’s.

Ik denk dat de prima service, de lage prijzen en de wekelijks wisselende collectie de pijlers zijn onder ons succes. Inmiddels hebben we bijna 65 winkels in Nederland, Duitsland en België. In september vieren we ons vijfjarig bestaan. Dan pakken we flink uit met allerlei leuke acties. Loop vooral elke week even binnen, je ziet altijd iets nieuws.’

No-nonsense winkelformule met vele A-merken

Only for Men

Menig man zit er met smart op te wachten. In september komt Only for Men naar Almere. Dit familiebedrijf heeft inmiddels 15 herenmodezaken in Nederland, waar je alles vindt wat een mannenhart sneller doet kloppen. En ja, ook ondergoed en sokken. Ben je helemaal in het nieuw, wandel dan vooral door naar de BBQ-afdeling, want een goede barbecue mag niet ontbreken. ‘We hanteren een toegankelijke, no-nonsense winkelformule met vele A-merken,’ vertelt manager Rens Drost. ‘Ik noem het graag een wasstraat voor mannen. Je kunt hier van top tot teen slagen, tot en met je schoenen, accessoires en persoonlijke verzorging. In veel van onze zaken hebben we zelfs een barbier. De collectie die we bieden, van midden tot hoog segment, kan in ons atelier worden vermaakt. Een personal shopper boeken? Na een intake gesprek weten we precies wat je nodig hebt. Midden in de zaak vind je een webzuil, waar je nog veel meer collecties online kunt vinden en bestellen.’

Nog even wachten

‘Sfeer is belangrijk. En uiteraard deskundig personeel dat een man dusdanig helpt dat hij nergens anders meer naartoe wil. Daarnaast proberen we steeds te verrassen met zaken waar mannen zich óók voor interesseren. Na het BBQ-seizoen worden dat wellicht platen(spelers).’ Shoppen bij Only for Men is fun. Je vindt er zelfs een Playstation met een heuse racestoel. En een groot horecaplein. ‘We organiseren regelmatig events zoals motor- en wielertochten waarbij het startpunt elke keer een andere winkel is. Maar er zijn bij ons ook privéconcerten, een gezellige BBQ of proeverijtjes.’ Nog even wachten, vanaf 5 september kun je het zelf ervaren in Almere, op 1000 m2, Citadel 14. 

Bij IJspressi voel je je thuis

Bijna tien jaar geleden hoorden Inge en Martijn van IJspressi bij de eerste ondernemers die zich vestigden in het nieuwe Circus op de Grote Markt. Inmiddels is IJspressi een begrip, niet alleen met overheerlijk ambachtelijk ijs, maar ook met koffie die tot kunst is verheven. Onlangs is de zaak verbouwd en het resultaat is verbluffend mooi. ‘We willen een huiskamergevoel creëren,’ vertelt Inge. ‘Meteen als mensen over de drempel stappen, voelen ze zich welkom en thuis. Daarnaast willen we uitdragen dat alles wat we aanbieden ambachtelijk en met veel liefde is gemaakt. IJs wordt als het ware ‘gecomponeerd’ door Martijn: creatief en met hart voor ijs. Alle ingrediënten zijn vers, eerlijk en van de hoogste kwaliteit. Martijn doet niets liever dan mooie, nieuwe ijssmaken bedenken. Of bestaande smaken vervolmaken. Bij ons liggen er ongeveer 54 smaken in de vitrines, maar in het assortiment zitten wel 100 soorten. Zoals eentje met hete pepers of, rond Vaderdag, de sigaren-whisky. Daarbij zijn er ook heerlijke variaties zonder suiker, vegan soorten en glutenvrij. We willen zoveel mogelijk mensen laten genieten van ijs, en willen hen ook zoveel mogelijk keus bieden. Diezelfde smaaksensatie vind je in ons koffieaanbod. Ik ben gecertificeerd barista en we laten onze koffiebonen volgens onze eigen kwaliteitsnormen branden. We hebben mooie koffiespecials, ook voor onze vegan klanten. Ik kan er erg gelukkig van worden als ik een nieuwe special bedenk, zoals onlangs de red velvet cappuccino.’ 

Pay it forward

‘We zijn in de gelukkige omstandigheid dat we onze droom hebben kunnen waarmaken. We hebben inmiddels drie vestigingen en veertig medewerkers die voor ons echt als familie zijn. Ons geluk delen we graag met anderen. Daar waar we kunnen, zetten we ons in voor goede doelen. Dat zit in ons DNA, we geloven in pay it forward en dat we samen de wereld een stukje mooier kunnen maken.’