MBO College Poort stimuleert ondernemende studenten – Doe waar je goed in bent, op je eigen manier

In: Onderwijs | Editie:

Tekst:

In het jongste stadsdeel van Almere staat MBO College Poort, een prachtig en duurzaam onderwijsgebouw. Hier kunnen ondernemende, creatieve, sportieve en ambitieuze jongeren kiezen voor één van de vele niveau 4-opleidingen. ‘Onze studenten verdienen een mooie school,’ aldus een trotse Mark Vlasblom, voorzitter van de directie en Marjan van Duist, manager van de Businessopleidingen.

De docenten komen uit de praktijk; ze weten hoe het daar reilt en zeilt

‘De locatie van MBO College Poort is heel bewust gekozen,’ vertelt Mark Vlasblom. ‘Zo ligt het onderwijsgebouw op een steenworp afstand van bus- en treinstation Almere Poort. Daarnaast kun je vanuit hier de rest van (zakelijk) Almere én de Amsterdamse Zuidas goed bereiken. Het gebouw is licht, duurzaam en inspirerend. Hart van het onderkomen zijn de gezellige trappen waar je kunt zitten en iedereen elkaar ontmoet, en de theaterzaal. Onze ‘buren’ zijn de Topsporthal en het zwembad, met alle denkbare faciliteiten. Onze sportstudenten maken er dankbaar gebruik van.’ 

Rode draad

Marjan van Duist: ‘We werken met drie al gevestigde teams met opleidingen binnen Business, Sport en Hospitality, en ondernemen loopt daar als een rode draad doorheen. Belangrijk vinden wij de persoonlijke ontwikkeling van onze studenten, die cruciaal is voor hun groei en toekomstperspectief. Elke student heeft een eigen coach. We luisteren, begeleiden, stimuleren, motiveren: alles wat een student nodig heeft om zijn of haar kwaliteiten te ontdekken en te ontwikkelen. Doen waar je goed in bent, op je eigen manier. Ook als blijkt dat het beter is om een andere richting op te gaan, begeleiden wij onze studenten naar die volgende stap. Daarvoor verdiepen onze coaches zich in hun studenten en doen ze moeite om hen echt te leren kennen.’

Even stilstaan bij jezelf

De Belevingsweek is een belangrijke manier voor de school om de band te versterken tussen studenten en docenten, maar ook tussen studenten onderling. Tijdens deze week liggen alle lessen stil en gaan studenten en docenten met zichzelf en met elkaar aan de slag. ‘Dat kan best confronterend zijn,’ vertelt Marjan. ‘Niet alleen studenten, maar ook docenten durven zich kwetsbaar op te stellen. In zo’n Belevingsweek zie je dat studenten en docenten naar elkaar toe groeien en helder krijgen wat hun rol is binnen de groep. Daardoor gaan studenten onderling beter samenwerken, terwijl docenten nóg beter het leerproces van een student kunnen begeleiden.’

Met levensechte opdrachten creëer je een betere voorbereiding op de toekomst

Levensechte opdrachten

‘We willen onze studenten zo goed mogelijk voorbereiden op een vervolgopleiding in het hbo of op een uitdagende baan’, vertelt Mark. ‘Daarom werken we nauw samen met bedrijven, gemeenten en hogescholen. Vertegenwoordigers van die bedrijven en instellingen komen bij ons vertellen over hun werkzaamheden, over ondernemen en over ontwikkelingen in hun vakgebied. Verder leggen ze échte problemen bij ons neer, waar studenten dan mee aan de slag kunnen gaan.’ Marjan vult hem aan: ‘Zo hadden we bijvoorbeeld een pilot bij fintech-bedrijven. Tien weken lang werd een groep studenten ‘ondergedompeld’ in de Zuidas. Zij leerden van experts uit het werkveld, maar ook van elkaar, door in kleine groepen echte projecten aan te pakken. De studenten werden geselecteerd op basis van motivatie en inzet. Met dit soort levensechte opdrachten creëer je een betere voorbereiding op de toekomst. Daarnaast is het essentieel hoe een groep functioneert: hoe pak je een probleem samen aan en welke rol vervult ieder teamlid in dat proces? Die gezamenlijke weg naar het eindresultaat vinden wij minstens zo belangrijk, zo niet belangrijker, dan het eindresultaat. Wij nodigen bedrijven dan ook uit om een co-creatie aan te gaan, zodat onderwijs en praktijk naadloos samenvloeien.’

Benjamin Kops (20) doet Marketing en Communicatie.

‘Ik vind ‘t fijn om in een licht, nieuw gebouw te zitten. Het is hier niet extreem groot, iedereen kent elkaar. We hebben leuke docenten die informeel met ons omgaan. Ze komen uit de praktijk en weten dus hoe het daar reilt en zeilt. Ze zijn begaan met hun studenten. Ik liep stage op een advocatenkantoor, maar de crisis haalde daar na drie maanden een streep doorheen. Men heeft toen heel snel geregeld dat ik mijn opdrachten op school kon afmaken, onder begeleiding van onze eigen marketing-experts, zodat ik toch kon afstuderen. Hierna ga ik verder studeren bij Windesheim, Communicatie & Media. In de toekomst zou ik een eigen onderneming willen hebben, maar eerst ga ik ervaring opdoen bij een bedrijf. Het liefst in de PR.’

Leg je lat hoog

Om hen goed voor te bereiden op een hbo-opleiding investeert MBO College Poort veel tijd en energie in de groei en ontwikkeling van de studenten. Lessen op locatie, stages bij gerenommeerde bedrijven en een ruim aanbod aan keuzevakken om je in te verdiepen of te specialiseren. Veel van deze studenten stromen door naar het hbo. In de afgelopen periode bleef het gebouw open, met inachtneming van alle regels, voor studenten die een minder prettige thuissituatie hadden of die gewoon in alle rust wilden studeren. Mark: ‘Ik ben er ongelooflijk trots op, hoe snel de teams online lessen hebben ingericht en hoe flexibel iedereen was. We hebben een hoop geleerd van deze digitalisering.’ Marjan: ‘Het stelt ons ook in staat om nauwer te gaan samenwerken met bijvoorbeeld voortgezet onderwijs (vo)-scholen. Vo-leerlingen die dat willen kunnen alvast een keuzedeel online volgen. We zien dat mavo- en havoleer­lingen steeds vaker via het mbo naar het hbo gaan. Op deze manier wordt die route nog interessanter.’

Het mbo is een uitstekende opstap naar het hbo