Niet alleen op de weg – Elektrische fietsen gaan steeds sneller

In: Interview | Editie:

Tekst:

De fietsbranche maakt gouden jaren door, mede dankzij de e-bike. Met name onze stad is ideaal voor dat vervoermiddel. Sander Bruynseels, een Almeerse fietswinkelier, vertelt er meer over. 

Met zijn gescheiden verkeerssysteem – eigen netwerken voor auto’s, bussen en fietsen – onderscheidt Almere zich al jaren in positieve zin. De mobiliteitsvisie 2020 van de gemeente voorziet dan ook in verdere uitbouw van dat plan. Dat is des te belangrijker omdat het fenomeen fietsen een enorme opleving doormaakt, zowel recreatief als functioneel. Winkelier Sander Bruynseels beaamt dat volmondig: ‘Met name op de markt voor elektrische fietsen gaat het steeds beter. Je ziet dat alle fabrikanten daar op inspelen. Er zijn inmiddels zelfs merken die de normale fietsen laten lopen en alleen nog maar elektrische bouwen. De ontwikkelingen gaan heel hard: het wordt allemaal steeds mooier, stiller, krachtiger en luxer.’ Desondanks verdwijnt de conventionele fiets beslist niet uit beeld, relativeert Bruynseels: ‘Wij proberen een goede mix aan te bieden. We doen echt niet alleen maar elektrische, maar ook veel kinder- en stadsfietsen. Met die laatste wordt het wel minder, ja, maar ik vind dat je die er als winkelier gewoon bij moet hebben.’

Valt erg mee

In het algemeen staan winkeliers onder druk door de toevloed van internetaanbieders, maar in de fietsenbranche valt dat erg mee. ‘Als het puur om de prijs gaat, is dat natuurlijk logisch. Internetaanbieders zien hun klanten niet terug. Wij merken dat mensen misschien één keer op internet kopen, maar dan toch terugkomen bij de fysieke winkel. Dat is óf vanwege de kwaliteit, óf omdat ze nergens terecht kunnen voor service. Wij daarentegen
bieden vijf jaar garantie op e-bikes, terwijl fabri­kanten zelf doorgaans twee jaar doen.’

Dat zijn serieuze afstanden!

Links en rechts denkt men nog steeds dat elektrische fietsen er vooral voor ouderen zijn, maar dat beeld is volgens Bruynseels achterhaald. ‘We verkopen ze juist heel veel aan steeds jongere mensen. Almere is dan ook een uitstekende stad voor elektrische fietsen: tussen het moment dat je de stad binnenkomt en je er weer uit rijdt, zit ruim vijftien kilometer. Scholieren fietsen sowieso al ontzettend veel.

Die kopen nu een elektrische transportfiets en daarmee fietsen ze van Nobelhorst helemaal naar hun school in Almere-Poort. Dat zijn serieuze afstanden. Je hoeft je absoluut niet te schamen dat je daarvoor een elektrische fiets neemt.’ Het valt Bruynseels op dat mensen steeds duurdere fietsen kopen: ‘Waar mensen vroeger genoegen namen met een oud ding van twee tientjes, schaffen ze nu zomaar een peperdure elektrische fiets aan. Dat heeft te maken met allerlei werkgeversregelingen. Maar mensen beseffen ook steeds meer dat kwaliteit nu eenmaal geld kost.’

Dit is Sander

Sander Bruynseels is eigenaar van Schulting Tweewielers. Hij runt zijn winkel, die deel uitmaakt van de Bike Totaal-formule, nu ruim acht jaar op de Markerkant. Sander’s bedrijf is aangesloten bij de Dynamo Retail Group, een verkooporganisatie waar alle Bike Totaal-winkels, Profile-winkels en tal van inkoopleden onder vallen. Verder maakt een aantal andere winkels gebruik van de collectiviteit van Dynamo.

Het blijft heel lastig om mensen uit de auto te krijgen

Laserguns langs fietspaden…

Ziet Bruynseels mensen straks hun auto verruilen voor een fiets? ‘Het blijft heel lastig om mensen uit de auto te krijgen. De zogenaamde speed pedelecs hebben technisch gezien veel potentie op dat terrein, maar zijn door de huidige regelgeving voor veel mensen niet interessant: je mag er niet mee op fietspaden en je moet een helm op.’ Jammer, want ze vormen een prachtige mogelijkheid om de wereld wat groener en de wegen wat rustiger te maken. Bruynseels hoopt dan ook dat infrastructuur en wetgeving rond deze elektrische speedbikes verbetert. ‘Er zijn gelukkig al snelfietspaden, zoals Amsterdam-Almere en Almere-Lelystad. Het grote nadeel is dat je binnen de bebouwde kom de rijbaan op moet. En nee, je wilt niet op een dreef rijden, want voor het andere verkeer ben je daar een soort rijdende chicane. Bijna alle auto’s rijden daar harder dan vijftig en jouw fiets gaat, met een beetje mazzel, net 45. Nóg gevaarlijker wordt het als je accu leeg is: dan mag je nog steeds niet het fietspad op. Laat Almere speed pedelecs op het fietspad toe, dan hebben ze echt dé oplossing in handen om mensen uit de auto te krijgen. Er ligt hier een prachtig netwerk aan gescheiden fietspaden!’ 

Bruynseels begrijpt best dat in de praktijk de uitvoering lastig is. ‘Ze kunnen moeilijk politiemensen met laserguns langs fietspaden zetten. Maar van de andere kant wil je ook niet dat speedbikers daar 45 km/h gaan rijden.’