Restaurant Finn – Daar zit vooruitgang in!

In: Culinair | Editie:

Tekst:

Finn, het restaurant van het gelijknamige hotel, wilde maar niet echt van de grond komen. Gelukkig kreeg het twee jaar geleden nieuwe buren. Dat bleek het begin van een ambitieus project, dat alles in huis lijkt te hebben om uit te groeien tot een groot succes.

In september 2016 was de overeenkomst snel beklonken. Sonja en Ton van Eijsden, eigenaars van het pas een jaar eerder naast het hotel geopende Mexicaanse restaurant Rosita’s, namen restaurant Finn over. In de eerste helft van juni – vlak na het verschijnen van deze editie van Lifestyle Almere – gaat hun nieuwe foodconcept van start.

Street food

Sonja van Eijsden: ‘Best grappig dat we ja zeiden tegen de overname: we hadden nog niet eens nagedacht over wat we precies zouden gaan doen… Maar zo ging het, we kregen de vraag voorgelegd, en wisten het meteen: dit is de ideale kans was voor nieuwe ambities. Ideeën hadden we meer dan genoeg. Het was een kwestie van kiezen en inpassen.’

Ton van Eijsden: ‘Het wordt street food. En dat mag je dan internationaal zien, want er komen specialiteiten uit alle uithoeken van de wereld op de kaart. Je kunt kiezen uit Japans, Thais, Amerikaans, uiteraard ook Mexicaans, maar natuurlijk is er ook plek voor het oerhollandse patatje mét. En uiteraard blijven we trouw aan ons uitgangspunt: alles vers bereid met de allerbeste ingrediënten!’

Open en eerlijk

Die verse bereiding kunnen de gasten straks met eigen ogen volgen, want de keuken van Finn is, net als de rest van het restaurant, open van opzet en iedereen kan zien wat er gebeurt. Eigenaar-chef Ton vindt dat prima. Een goede keuken heeft niets te verbergen, vindt hij. Integendeel, die is trots op zijn producten. Het is ook de reden dat de rijpingskast voor het vlees (‘dry aged’) met z’n glazen deur een prominente plaats temidden van de gasten heeft gekregen. 

Bij een open concept horen ook eerlijke prijzen. Sonja: ‘Je mag denken aan een prijsniveau van rond de 5 à 6 euro per gerecht. Dat zijn dan kleine gerechtjes, waarvan de gasten naar zin en eetlust bestellen, en die ze eventueel ook kunnen delen. De manier van uitserveren moedigt daar ook toe aan.’ De circa 20 gerechtjes op de kaart zijn niet opgedeeld in voor- en hoofdgerechten. Er staan ook seizoensspecialiteiten op.

Aandacht krijg je pas, als je die zelf ook geeft

De hele dag door

Voor beide restaurateurs betekent de overname van Finn een heel nieuw dagritme. Hun succesvolle restaurant Rosita’s, waar doorgaans alle tafels bezet zijn, is alleen ’s avonds open. Bij Finn begint de dag bij het ontbijt (voor 12,50 onbeperkte keuze, inclusief een vers sapje) en gaat het non-stop door, tot laat in de avond.

Sonja: ‘En non-stop is dus ook écht onafgebroken. De complete kaart kan de hele dag door besteld worden. We hebben dus geen beperkte lunchkaart met de stereotiepe kroketten met brood, omeletten en salades. Verder zul je bij Finn ook nooit meemaken dat je halverwege de middag niets meer te eten kunt krijgen, zoals je elders wel ziet. Dat is allemaal oude koek, die wij echt op de schop gooien. We leven in 2017. Mensen eten wanneer en wat ze willen. Een gastvrij restaurant speelt daarop in.’

Gepassioneerde mensen

Wanneer je zo gepassioneerd bezig bent met gastvrijheid als het echtpaar Van Eijsden, houd je natuurlijk een hupsakee-mentaliteit buiten de deur. Sonja: ‘Tenten met een all-you-can-eat formule zijn er meer al genoeg. Dat willen wij dus beslist niet. Wij willen mensen zien genieten. Die aandacht voor wat er op tafel komt, krijg je alleen als je die aandacht zelf ook geeft.’

Er is dan ook bijzonder kritisch gekeken naar degene, die de dagelijkse running van de keuken kreeg toevertrouwd. Ton: ‘Onze keus viel uiteindelijk op Thomas Bosch, voorheen werkzaam bij Brasserie Bakboord. Wij waren meteen gecharmeerd van de ideeën die hij had over de kaart, en het was ook al gauw duidelijk dat we qua opvatting op één lijn zitten. We hebben er zin in!’.

 

Sonja en Ton van Eijsden

De Van Eijsdens ontmoetten elkaar bij Ritz op het Amsterdamse Rembrandtplein, waar ze collega’s waren. Ton had toen al de nodige ervaring opgedaan: in Londen, later bij het legendarische Sluizer in de Utrechtsestraat en verder ook bij Tomeloos, waar hij souschef was. Op 28-jarige leeftijd openden Sonja en Ton hun eerste restaurant ’t Ezeltje in Amsterdam, dat ze verkochten om in Nes aan de Amstel de Vergulde Zon over te nemen. Na een paar jaar ervaring met een Mexicaans restaurant in Zaandam viel hun oog op het al twee jaar leegstaande pand aan de Almeerse Koopmanstraat, waar ze in de zomer van 2015 hun uiterst succesvolle Rosita’s openden.