Het ziet er goed uit voor Almeerse huizenbezitters. Bij ABN AMRO verwacht men dat de woningmarkt de komende tijd steeds verder gaat aantrekken. Dat zegt tenminste ABN AMRO kantoordirecteur in Almere Richard Sorber: ‘Het aantal woningverkopen neemt toe en de huizenprijzen stijgen.’
Over een kleine vijftien jaar wil Almere een complete, diverse en aantrekkelijke stad zijn om in te wonen. Dat schreef het gemeentebestuur aan het begin van dit decennium. Alleen al de aanstaande realisatie van 60.000 (deels koop-)woningen gedurende de periode 2010-2030 maakt duidelijk, dat de stad serieus werk maakt van deze ambitie. ‘En dat doen ze met succes,’ vindt Sorber.
Eerder bleven ze weg van de markt
In Almere lag het aantal nieuw verstrekte hypo-
theken – in het eerste halfjaar van 2016 – iets van vijf procent boven het landelijk gemiddelde, zo laten cijfers van ABN AMRO zien. Dat vijftien procent van de hypotheken wordt gebruikt voor de aanschaf van een nieuwbouwwoning (óók vijf procent boven het landelijk gemiddelde!) is een signaal, dat het plan van de gemeente zijn vruchten afwerpt. ‘De hypotheekrente daalt steeds verder, en daardoor zijn woningen beter betaalbaar,’ legt Sorber uit. ‘Veel mensen die eerder wegbleven van de woningmarkt, kopen nu alsnog een huis. Daarnaast komt de doorstroming op gang, omdat steeds minder huizen ‘onder water’ staan: dat komt door de aanhoudende prijsstijging van woningen. En tot slot profiteren tweeverdieners van de verruimde Nibud-inkomensnormen. Velen van hen kunnen nu een hogere hypotheek krijgen.’
Best wel blij mee
De cijfers over 2016 laten zien dat wonen in Almere in trek is, ook voor mensen van buitenaf. ‘Een koopwoning in Amsterdam is zo’n beetje onbetaalbaar. Daarom kijken de mensen naar alternatieven rondom de hoofdstad,’ redeneert Sorber. Waarbij Almere nadrukkelijk in beeld verschijnt. ‘En als de vraag naar woningen in Almere toeneemt, gaan de huizenprijzen hier verder stijgen. We denken dat huiseigenaren in deze stad daar best wel blij mee zullen zijn…’
We horen wat er leeft in de stad, en weten wat onze klanten bezighoudt
Links laten liggen
Toch blijft een huis kopen een risico. ‘De huizenmarkt kan stilvallen, bijvoorbeeld omdat de hypotheekrente erg stijgt, of omdat het consumentenvertrouwen daalt,’ vertelt Sorber. ‘Mensen die in een stad als Almere nu een huis kopen en op zo’n moment willen verhuizen, kunnen hier de dupe van worden. Denk goed na over wat je precies zoekt, en wat voor toekomst je voor ogen hebt, voordat je een huis koopt. Wil je als starter binnen een paar jaar kinderen, dan kun je dat kleine appartementje beter links laten liggen. Praat ook eens met de mensen om je heen, met ouders of vrienden. Zij zijn minder emotioneel betrokken bij jouw keuze – en die van je partner. Vraag hen eens wat zij verstandig vinden.’
Liever online
Heb je vragen, dan kun je altijd aankloppen bij de experts van ABN AMRO in Almere. Zij staan klaar voor hypotheekadvies of advies over andere financiële zaken, bijvoorbeeld over lenen of schenken. Ook kunnen ze ondernemers wat meer financiële helderheid verschaffen. Volgens Sorber is het voor de bank belangrijk om in Almere aanwezig en zichtbaar te zijn. ‘Door constant met Almeerders te blijven praten, horen we wat er leeft in de stad, en weten we wat onze klanten bezighoudt. Feit is dat steeds minder klanten een bankkantoor binnenstappen. Vandaag de dag doen ze hun bankzaken liever online: dat kan heel makkelijk via de Mobiel Bankieren-app, internetbankieren, de webcam, chat of email. Omdat minder klanten het kantoor in Almere Buiten bezochten, moesten we die vestiging kortgeleden helaas sluiten. Toch zijn er momenten dat klanten graag op een kantoor met een adviseur praten. Dat kan uiteraard. In onze vestiging aan het Bordes 5 in Almere Stad.”
Niet meer de bank van kortgeleden
Sinds de kredietcrisis werken banken hard aan het terugwinnen van het vertrouwen. Ook ABN AMRO heeft op vele gebieden stappen gezet, vertelt Sorber. ‘ABN AMRO is niet meer de bank van een paar jaar geleden. Maar het cliché is waar: vertrouwen komt te voet en gaat te paard. Wij doen elke dag ons uiterste best om het vertrouwen terug te winnen, en onze klanten te laten ervaren dat we hen centraal stellen.’