Japanse cultuur – Almeers burgerschap

In: Reportage | Editie:

Tekst:

Yakult houdt van Almere. Ruim twintig jaar geleden koos het Japanse bedrijf onze stad uit voor zijn eerste en nog steeds enige Europese productiefaciliteit. Daar had men een paar goede redenen voor. De keuze paste ook helemaal binnen de bedrijfsfilosofie: een goede burger zijn.

Waarom ging Yakult naar Almere? Daar waren meerdere redenen voor,’ vertelt Jan-Albert Blaauw van het Japanse bedrijf. ‘Allereerst viel de keus al snel op Nederland, omdat ons land een uitgesproken zuivelcultuur heeft. Daarnaast geldt Nederland als een uitstekende uitvalsbasis voor de rest van Europa. Het opleidingsniveau is hoog, men spreekt er zijn talen, en de distributie is uitstekend. Ook de aanwezigheid van de Universiteit van Wageningen en diverse landbouwhogescholen speelt een rol. En last but not least, de Japanners die de keuze maakten, vonden Nederland gewoon een heel fijn land.’

Fantastisch water

Almere kwam vervolgens snel in beeld toen het ging om vestiging in Nederland. Allereerst vanwege de prima kwaliteit van het drinkwater. Het water dat in Almere uit de kraan komt – Veluws water dat door zandlagen is gefilterd bij het doorsijpelen naar de bodem onder de Flevopolder – is bijna zonder bewerking te gebruiken voor de fabricage van Yakult, zo bleek na uitgebreide analyse in laboratoria. Zulk fantastisch kraanwater; zouden de Almeerders die flessenwater kopen, dat eigenlijk wel weten? Uiteraard waren er ook andere redenen. Almere ligt dichtbij Schiphol en Amsterdam – of eigenlijk Amstelveen, de plaats met de grootste Japanse populatie in Nederland – en de verbindingen zijn uitstekend, tegen het spitsverkeer in. Verder was er uitstekend bouwterrein beschikbaar, terwijl de contacten met de gemeente Almere van meet af aan vlot verliepen. En bovendien kon men goed aan medewerkers komen.

Onderhoudend en bij vlagen zelfs spectaculair!

Vijf miljoen flesjes per week

De Yakult-vestiging in Almere is het enige productiecentrum in Europa. In Almere wordt dus alle Yakult gemaakt en gebotteld, die op dit continent verkrijgbaar is. Nederland is overigens zelf een belangrijke markt voor het bedrijf: vanaf het begin is er zwaar ingezet op de acceptatie in Nederland van Yakult, destijds nog een totaal onbekend product. In absolute cijfers is de omzet in Nederland ook hoger dan die in Duitsland. De fabriek werd gebouwd op de groei en dat bleek hard nodig ook: waar de productie in 1994 van start ging met zo’n 700.000 flesjes per week, is die inmiddels opgelopen tot een weekgemiddelde van ruim vijf miljoen stuks. Zo nodig kan de fabriek bij de huidige stand van zaken die tóch al indrukwekkende productie zelfs nog verdubbelen. Van die vijf miljoen flesjes vinden overigens maar liefst één miljoen binnen Nederland hun weg.

Dat Yakult van Almere houdt, maakt men op meerdere manieren duidelijk. Het bedrijf doet graag iets terug voor de gastvrijheid die het in onze stad aantreft. Zo sponsort Yakult al een paar jaar het Havenkomconcert – met het eveneens door het bedrijf gesponsorde Nederlands Philharmonisch Orkest – en verder ondersteunt men onder meer de Stadsschouwburg en de Almeerdaagse. En dat staat nog los van de uitstekende contacten met de gemeente, met de dienst Citymarketing en met de voormalige burgemeester van onze stad. Blaauw: ‘Mevrouw Jorritsma kwam geregeld bij ons over de vloer en wij hopen nu natuurlijk, dat burgemeester Weerwind snel eens op visite komt.’ Zij zijn echter niet de enigen die welkom zijn. Elke burger wordt met open armen ontvangen voor een kijkje bij Yakult, een bezoek dat je via de website www.yakult.nl kunt aanvragen. Je hoeft niet bang te zijn om een lawine aan reclame over je heen te krijgen: de rondleiding is méér dan onderhoudend en bij vlagen zelfs spectaculair. Blaauw: ‘Die transparantie hoort bij onze bedrijfscultuur. Behalve de bierbrouwerijen kennen wij geen andere levensmiddelenbedrijven die dit doen. We hopen hier nog héél veel Almeerders te verwelkomen.’

Een beetje geschiedenis

Yakult is een zogeheten Probioticum. Het werd in 1935 ontwikkeld door de Japanse wetenschapper Shirota. Hij borduurde voort op het onderzoek van de Rus Metsjnikov, die het gezondheidseffect onder de loep had genomen van gefermenteerde zuivel op Oost-Europese nomadenstammen. Shirota isoleerde een bacterie die bestand bleek tegen maagzuur en zodoende dus werkzaam kon zijn in de darmen: de lactobacillus casei Shirota. Dat werd de basis voor het drankje, dat zoveel Nederlanders nu dagelijks gebruiken. In 1994 was men in ons land nog huiverig voor levende bacteriën. Dat is nu totaal anders. Sterker, gefermenteerde producten zijn hip & happening.
Lifestyle Almere wijdde er onlangs nog een mooi artikel aan.