Joep van Lieshout’s – De ontkieming

In: Overig | Editie:

Tekst: | Fotografie:

Paul van Vilsteren is een Almeerse blogger en hij fietst veel. Dat brengt hem langs onmisbare kunst in en rond Almere. Voor Lifestyle Almere schrijft hij daarover in zijn rubriek ‘Paul’. Ontdek de kunst van de stad door Paul’s ogen. 

Het eerste blaadje hangend aan een dun steeltje, tot leven gewekt door vocht, warmte en licht

Ik fiets er al acht jaar vrijwel elke dag langs. Het is een manshoog geel ding in de voortuin van het Helen Parkhurst College in Almere Stad. Al die jaren dacht ik dat het een enorme bolder was, gebogen en afgeplat, normaal gesproken met een betonnen constructie vastgeklonken aan de kade, waar je minstens een reuzentanker aan zou kunnen afmeren. En ik dacht ook écht, dat het ergens uit onze wereldhaven was gehaald, om hier symbool te staan.

Ik vond ook dat dat goed bedacht was: een grote bolder die staat voor een school, waar je voor anker gaat om te passagieren en kennis te foerageren, om daarna de trossen los te gooien en het ruime sop te kiezen. Of als symbool voor het houvast dat kennis en inzicht je bieden als je de zeven zeeën van deze turbulente wereld gaat bevaren. Maar het is geen bolder.

Ik heb uiteindelijk de titel nodig om te kunnen zien wat het is. Het blijkt een uitvergroting van een kiem; het prille begin van een plant, het voorzichtige eerste blaadje, hangend aan een dun steeltje, tot leven gewekt door vocht, warmte en licht. Maar dan tweehonderd keer zo groot en uitgevoerd in robuust en onkwetsbaar geel polyester. De Ontkieming heet het.

Het beeld is van Joep van Lieshout, een bekende kunstenaar in Nederland en ver daarbuiten. Hij verwierf faam onder de naam Atelier Van Lieshout (AVL). Het beeld is gemaakt in opdracht van de school. De symboliek is dus niet toevallig. Het blijkt ook een hangplek te zijn, wat goed uitkomt. Je kunt er in de pauzes fijn in het zonnetje op gaan zitten en je kunt er letterlijk aan hangen, wat ik overigens zelf nog niet heb waargenomen.

Een willekeurige voorbijganger zoals ik – ook al komt hij er elke dag langs – heeft niet in de gaten dat hier een belangwekkend kunstwerk staat van een gevierd artiest. Je hoeft niet naar het Stedelijk Museum in Amsterdam of naar het Kröller-Müller op de Veluwe voor het werk van grote moderne kunstenaars. Ze staan in Almere gewoon langs de openbare weg. Geen entree, geen suppoost. Ook het bordje met de titel ontbreekt.