Studeren in het buitenland is de droom van veel jonge mensen. Voor leerlingen van International School Almere is het méér dan een droom: het is hun realiteit. Leerlingen van overal ter wereld, maar ook uit Almere en omstreken volgen hier het lesprogramma dat hen voorbereidt op een internationale (studie)carrière.
Nathanya Seyedmehdi (16) zit in het vierde jaar en deed onlangs, samen met haar studiemaatje Nefeli Syriopoulou mee aan Project Green Challenge 2015 onder de naam 50 Shades Of Green. Deze challenge is een wereldwijde oproep tot actie voor middelbare scholieren en studenten van universiteiten, om bewuster te gaan leven. Daarom worden ze uitgedaagd om dertig dagen intensief bezig te zijn met duurzaamheid en een bewuste levensstijl. Elke dag wacht hen een nieuwe uitdaging die begint met je CO2-voetafdruk en hoe je die kunt verminderen. Maar ook opdrachten rondom fairtrade en vleesloze maandag, en zo nog 27 uitdagingen. Voor de organic challenge ging Nathanya naar Amsterdam om daar handtekeningen te verzamelen voor Starbucks. Doel was om de koffiegigant te laten overstappen op biologische melk. Voor het filmpje dat ze hiervoor maakten, kregen ze zelfs een eervolle vermelding. Nathanya en Nefeli deden ook de opdrachten die extra punten konden opleveren en behaalden zo wereldwijd de zevende plaats op de ranglijst. En dat uit 422 scholen, 3872 leerlingen, 50 staten en 29 landen die meededen. Voorwaar een prestatie! Nefeli mocht het duo vertegenwoordigen in San Francisco in de finale van Project Green Challenge.
Elke leerling een eigen talent
Nathanya straalt helemaal als ze vertelt over haar tijd tot nu toe op International School. Ze was de enige van haar jaar die hiernaartoe ging, maar ze wilde nu eenmaal dolgraag de mogelijkheid van een internationale studiecarrière. De International School Almere is een geaccrediteerde IB world school, die zowel het International Baccalaureate Middle Years Programme (van 11 tot 16 jaar) als het Diploma Programme (leeftijd 17-18) aanbiedt. Om te worden toegelaten, heb je een positief vwo-advies nodig. De voertaal is Engels.
Het Engelstalig onderwijs was de eerste paar weken best een uitdaging, vertelt Nathanya, maar ze maakte al zo snel buitenlandse vrienden, dat ze binnen de kortste keren gewend was de hele dag Engels te praten. ‘Op deze school gaat men ervan uit dat iedereen een talent heeft en we worden gestimuleerd om onze talenten helemaal te benutten en te laten groeien. Als onderdeel van het project Duke of Edinburgh (The International Award) werken aan een talent, vrijwilligerswerk doen, een sporttalent ontwikkelen en op een expeditie naar keuze gaan.’ Allemaal uitdagingen en doelstellingen waarvoor Nathanya al een stappenplan heeft ontwikkeld.
De handen uit de mouwen
Een ander project waar Nathanya haar ziel en zaligheid in stopt is Insite. Een initiatief van Stichting Reckoning. Deze stichting wil een duurzame verandering tot stand brengen, zowel op individueel niveau als op gemeenschapsniveau. Insite is een internationaal Jeugdleiderschapsprogramma waarbij deelnemende leerlingen leiderschapsvaardigheden aanleren en tegelijkertijd jeugd in Zuid-Afrika een handje gaan helpen. Nathanya vertelt: ‘In totaal proberen we 1600 euro per persoon op te halen via liefdadigheidsprojecten. We zitten met tien leerlingen in een team. In mei gaan we naar Zuid-Afrika om letterlijk de handen uit de mouwen te steken.’
Voorbereiding op het wereldburgerschap
Moeder Elham Bahrami vertelt waarom ze haar kinderen de best mogelijke voorbereiding wil geven om internationaal naar de beste universiteiten te kunnen. ‘Toen ik 15 was, verhuisden mijn ouders naar Nederland. Omdat het niveau van mijn ‘Perzische’ vakkenpakket onbekend was voor de Nederlandse scholen en ik geen Nederlands sprak, moest ik twee klassen lager instromen. Mijn leeftijdgenoten zaten in het examenjaar. Het was voor mij alles behalve een fijne tijd.
Jaren later – ik was werkende moeder en manager bij veel internationale bedrijven in de ICT – ontmoette ik mensen van overal ter wereld. Ze bewogen zich net zo makkelijk in het ene als in het andere land. Ik zag ook de snelheid waarin Nederland zich als land ontwikkelt. Steeds meer internationale bedrijven die zich hier vestigen, steeds meer universiteiten waar Engelstalig onderwijs wordt gegeven. De kans is groot dat mijn kinderen hun studie niet (volledig) in Nederland kunnen afmaken, omdat ik de ambitie heb naar het buitenland te gaan. Dit, samen met mijn eigen geschiedenis, maakte dat ik op onderzoek ging naar de mogelijkheden voor een internationale opleiding. Zodoende kwam ik al gauw terecht bij de International school Almere (ISA). De open dagen van ISA vond ik prettig, aangezien het lesprogramma in een interactieve vorm opgezet was. De kleinschalige scholengemeenschap, overzichtelijke klassen en hoge individuele aandacht waren voor mij, als ouder doorslaggevende factoren.
Onderwijs en lesmethoden zijn hier gericht op individuele talentontwikkeling en van een veel hoger niveau, dan dat van de reguliere Nederlandse middelbare scholen. De projecten waar de studenten mee te maken krijgen, het schrijven van essays en assessments en nog veel meer internationaal georiënteerde zaken leren hen zelfstandigheid. Ze worden hier klaargestoomd voor de integratie in de maatschappij, een vervolgopleiding op een (buitenlandse) universiteit en een internationale carrière. Kansen die ik mijn kinderen niet wil onthouden.’