Iedereen heeft talent

In: Financien | Editie:

Tekst:

Dankzij technologische ontwikkelingen als automatisering, digitalisering en robotisering regelen we tegenwoordig bijna al onze bankzaken online. Maar wat betekent dat voor de bankmedewerker van de toekomst? ‘Talent wordt belangrijker dan ervaring.’

 

Rabobank is een bank

met veel mogelijkheden,

maar je moet het wel

zélf doen

 

Het werk in de financiële sector is in korte
tijd compleet veranderd, zegt Janine Vos, verantwoordelijk voor het HR-beleid bij Rabobank. ‘De klant wil nog wel advies, maar voor de rest wikkelt hij het liefst zoveel mogelijk bankzaken zelf af. Als bank moet je dus zorgen dat je ‘t hem zo makkelijk mogelijk maakt. Technologie speelt daarbij een belangrijke rol. Kortom, de klant verandert en het werk verandert mee.’ 

Blijven ontwikkelen

Gaandeweg ontstaan er nieuwe banen, waar op dit moment nog geen opleiding voor bestaat. ‘Samen met mbo-instellingen, hogescholen en universiteiten zijn we bezig om daar handen en voeten aan te geven,’ vertelt Vos. ‘Maar we stimuleren ook onze medewerkers om zich te blijven ontwikkelen. Zodat ze mee kunnen in die nieuwe wereld en naar die nieuwe banen kunnen toegroeien. Dat is niet altijd even makkelijk, maar mensen beseffen doorgaans wel degelijk dat het nodig is.’

Geen functies, maar rollen

Volgens Vos gaan vastgelegde functies langzaam maar zeker verdwijnen. In plaats daarvan ontstaan er rollen. ‘Vroeger solliciteerde je op een functie, bijvoorbeeld accountmanager. In je functieomschrijving stond precies hoe je dat werk moest doen. Maar in de toekomst wordt het steeds belangrijker wát er moet gebeuren. Het gaat dan veel meer om jouw concrete bijdrage. Dat is een heel andere insteek. Samen met je team bepaal je waar je goed in bent en waar je beter in wilt worden. Dit maakt organisaties wendbaarder, ze kunnen sneller op veranderingen inspelen. Een rol verander je immers makkelijker dan een functie.’

 

Ali Nabizadeh, Projectleider Statushoudersproject Rabobank

Nu help ik andere nieuwkomers bij het

ontplooien van hun talenten

‘Een aantal grote Nederlandse bedrijven wil zich inzetten voor het bevorderen van de integratie en zelfredzaamheid van nieuwkomers, door hen te helpen aan opleidingsplekken, stages en banen. Ook Rabobank spant zich hiervoor in. De bank wil de komende twee jaar minstens zestig statushouders aan een baan helpen. Een heel mooi initiatief, dat tegelijkertijd ook hard nodig is. Slechts één op de vijf nieuwkomers slaagt er namelijk in om een betaalde baan te vinden.’

‘Ik ben als projectmanager betrokken bij dit initiatief en ben er trots op dat de Rabobank hieraan een bijdrage wil leveren. Dankzij mijn eigen achtergrond kan ik me goed verplaatsen in deze mensen. In 1997 ben ik als tienjarig jochie, samen met mijn familie, als vluchteling vanuit Afghanistan naar Nederland gekomen. Ik weet wat het betekent om helemaal van nul af aan opnieuw te moeten beginnen.’

‘Ik kan me nog goed herinneren dat wij destijds heel warm en hartelijk werden ontvangen door de lokale Rabobank in Deurne. Deze herinnering heeft een grote rol gespeeld in mijn carrièrekeuze. Later als ik groot ben, dacht ik toen, wil ik ook bij de Rabobank gaan werken. Na mijn studies ben ik dat ook daadwerkelijk gaan doen. Ik heb bij de bank ontzettend veel mogen leren en mezelf kunnen ontwikkelen in diverse rollen en organisatieonderdelen. Hoe bijzonder is het dan, dat ik hier nu zelf andere nieuwkomers mag helpen bij het ontplooien van hun talenten!’  

 

Revolutie in de manier van denken

Als je vroeger solliciteerde, waren vooral opleiding en ervaring belangrijk. Maar in de toekomst gaan vaardigheden volgens Vos een steeds grotere rol spelen. ‘Bij Tesla kijken ze bijvoorbeeld niet naar de achtergrond van een sollicitant. Probleemoplossend vermogen en creativiteit zijn daar de belangrijkste selectiecriteria. Die werkwijze heeft bij veel andere bedrijven gezorgd voor een revolutie in de manier van denken.’

Talent in plaats van ervaring

Ook bij de Rabobank zet die kentering zich langzaam door, merkt Vos. ‘Hoewel we momenteel nog veel verschillende functies kennen, ontstaan er ook bij ons steeds vaker rollen. Bij iedere rol bekijken we welke vaardigheden ervoor nodig zijn. Dan kun je bijvoorbeeld denken aan zelfreflecterend vermogen, servicegerichtheid of goed besluiten kunnen nemen. Iedereen heeft een talent, daar geloof ik echt in. Wil je als bedrijf medewerkers die écht bij jou passen, dan is talent belangrijker dan ervaring. Voor medewerkers is het toch ook veel leuker om ingezet te worden op basis van je talent? In plaats van een functie al tien jaar invullen, en datzelfde werk dan nóg maar eens tien jaar gaan doen?’ 

 

Samen met je

team bepaal je

waar je goed in

bent en waar je

beter in wilt

worden

 

Heb jij talent voor de Rabobank?

In Almere werken mensen bij Rabobank met name in commerciële functies; werk met veel rechtstreekse klantcontacten. Daarvoor zoekt de bank mensen met lef en volharding, want verschil maken, dat moet je durven. Daar is denkkracht en daadkracht voor nodig. Benieuwd naar de mogelijkheden? Kijk voor meer informatie op rabobank.jobs.nl 

 

Overspannen arbeidsmarkt

Eén van de uitdagingen van deze tijd is de overspannen arbeidsmarkt, met name voor bepaalde beroepsgroepen. Vos: ‘Dan moet je je als werkgever dus onderscheiden. Gelukkig melden zich bij ons nog veel sollicitanten. Ik denk dat onze goede arbeidsvoorwaarden daaraan bijdragen. Bovendien hebben we veel uitdagende klussen en een Nederlandse bedrijfscultuur, met een goede balans tussen werk en privé. Daarnaast dragen wij als coöperatieve bank bij aan de maatschappij en dat spreekt veel mensen aan.’

Bewuste keuze

Dat laatste beaamt ook HR-professional Gré Dorrestijn. Zij houdt zich voor de kring Metropoolregio Amsterdam (MRA) van de Rabobank dagelijks bezig met talentmanagement. ‘Ook jongeren kijken tegenwoordig verder dan alleen de functie of het salaris. Millennials maken vaak bewust een keuze voor welke organisatie ze willen werken. Waar staat die organisatie voor? Welke kansen biedt die organisatie? Dat zijn vandaag de dag belangrijke aspecten.’ 

Aandacht en betrokkenheid

Nog altijd hebben de meeste nieuwe medewerkers een financiële of economische opleiding achter de rug, maar ook dat verandert, vertelt Dorrestijn. ‘Mensen met een hotel- of andere servicegerichte opleiding zijn bij ons zeer welkom. Zij begrijpen namelijk haarfijn wat de klant nodig heeft, hoe je een klant moet helpen en hoe je binding met een klant kunt realiseren. Klanten kunnen steeds meer zelf hun bankzaken regelen en als medewerker kun je waarde toevoegen door klanten te helpen met het realiseren van hun ambities. Dat vraagt om medewerkers die naast vakinhoudelijke kennis ook skills bezitten als servicegerichtheid, creativiteit en samenwerking. Het begint met aandacht en betrokkenheid.’

 

Je krijgt hier volop kansen

om door te groeien

 

Klaar voor je toekomst

Natuurlijk kun je daarin groeien, zegt Dorrestijn. ‘Daarom hebben wij voor iedere medewerker een opleidingsprogramma met verschillende verdiepingsmogelijkheden. Daarnaast beschikt elke medewerker over een ontwikkelingsbudget dat zowel aan vakinhoudelijke als persoonlijke ontwikkeling kan worden besteed.’ Het eigenaarschap legt de bank nadrukkelijk bij de medewerker. ‘Rabobank is een bank met veel mogelijkheden, maar je moet het wel zélf doen. Oftewel, elke medewerker voert de regie over haar of zijn eigen carrière. We vragen mensen om zelf initiatief te nemen bij het zetten van vervolgstappen. Juist ook met het oog op alle ontwikkelingen die we momenteel en in de toekomst doormaken, moet je zorgen dat je klaar bent voor je eigen toekomst. Dat betekent dat je altijd in gesprek blijft over je functioneren en je ontwikkeling.’

 

Thomas Amende, adviseur mkb bij Rabobank Almere:

Je krijgt hier volop kansen om jezelf
te ontwikkelen

‘Oorspronkelijk wilde ik topsporter worden. Maar na mijn hbo-studie Sportmarketing aan de Johan Cruijff Academie bleek dat ik die plannen helaas in de ijskast moest zetten. Ik was 21 en moest ineens een carrièreswitch maken. Wat nu? Het bankwezen had me altijd al aangetrokken. Het financiële aspect vond ik interessant. Daarnaast sprak de maatschappelijke betrokkenheid van de Rabobank me erg aan. Toen ik hoorde dat Rabobank Almere een adviseur particulieren zocht, besloot ik te solliciteren. Ik had natuurlijk niet de meest voor de hand liggende vooropleiding, maar toch werd ik aangenomen. Tijdens de sollicitatiegesprekken en het assessment lag de nadruk vooral op inzicht en motivatie. En wat dat betreft zat het blijkbaar wel goed.’

‘Om de basis van het financiële vak te leren, volgde ik diverse interne opleidingen. Inmiddels werk ik zeven jaar bij de Rabobank, dit is mijn vierde functie. Je krijgt hier volop kansen om door te groeien. Zo beschikt iedere medewerker over een persoonlijk ontwikkelingsbudget, waarbij je zelf kunt aangeven op welk vlak je jezelf wilt ontwikkelen.’

‘Ik ben nu als accountmanager actief binnen het mkb en dat bevalt me erg goed. Maar dit is zeker niet mijn eindfunctie. In de toekomst zou ik graag voor grotere en complexere klanten willen werken. Ik ben van plan om een masteropleiding te volgen en hoop dat ik dat ook via de Rabobank kan regelen. Ik wil mezelf graag blijven uitdagen en het maximale uit mezelf halen. Misschien heb ik dat tóch meegenomen uit mijn sportverleden.’