Een terugblik naar vorig jaar juni. Debby Toorenaar wint de verkiezing van Flevolandse Zakenvrouw 2018 in de categorie Zelfstandig Professional. Vanuit mijn stoel op de eerste rij in het publiek herinner ik mij Debby’s ongeloof en enorme blijdschap. Nu neem ik plaats aan haar keukentafel om te praten over haar liefde voor muziek, frisse standjes, ondernemen in Almere, werkrelaties met BN’ers en haar nieuwe uitdaging bij de Floriade.
Al even energiek als ik mij haar op het podium herinner, opent ze de deur. Ik volg haar
naar de woonkamer die is geschilderd in poederachtige wit- en grijstinten. Het is minder kleurrijk dan ik mij had voorgesteld. ‘Thuis zoek ik mijn rust en met drie kinderen is het al snel een bont geheel,’ reageert ze op mijn observatie. De radio staat aan. ‘Van jongs af aan heb ik een passie voor muziek. Als TopPop met Ad Visser op de tv was, zat ik aan de buis gekluisterd. Met mijn neven deed ik wedstrijdjes wie de meeste liedjes kende. Muziek is er voor elk moment. Of je nu blij, energiek of verdrietig bent, bij iedere stemming past wel een nummer.’
Ondernemende geest
In haar geboorteplaats Uden kwam een platenzaak. ‘Op vijftienjarige leeftijd ben ik gewoon naar binnen gestapt om te vragen of ik daar mocht komen werken. Overal op afstappen doe ik nog steeds. Nee heb ik, ja kan ik krijgen.’ In de weekenden hielp ze met de verkoop van platen en doordeweeks volgde ze een mbo-opleiding. ‘Leren vond ik niet leuk. Ik ben een praktijkmens geen studieboekenwurm. Na het behalen van mijn PR & Marketing en mijn Nima-diploma ben ik full-time gaan werken. Eerst als bedrijfsleider bij dezelfde platenzaak, daarna promootte ik nieuwe singles – in een zelfbedachte functie – als field promoter. Ik heb ook nog een tijd etalages ingericht via mijn eigen decoratiebedrijf. Ondernemen is mijn talent.’
Geef mij maar K3
Het grotere mediawerk lonkte. ‘In Hilversum klopte ik aan bij Sony Music Entertainment om te gaan werken op de radio, tv en pers promotieafdeling. Ik begeleidde allerlei sterren. Ik weet nog dat mijn moeder na afloop van De Grote Tandenborstelshow van Rolf Wouters zei: ‘Wat doe je nou zo’n hele dag? Ik zie Whitney Houston drie minuten in beeld. Dan ben je toch klaar.’ Logistiek komt er enorm veel bij kijken. Van vluchten boeken, make up, kleding tot camera- en lichtrepetities. Je hebt trouwens nauwelijks toegang tot grote artiesten, want er lopen continu managers om ze heen. Werken met K3 vond ik veel leuker dan met Whitney Houston.’
Met De Vrienden van Amstel LIVE de kroeg in
‘Na mijn verhuizing naar Almere ging ik aan de slag bij 625 TV Producties in Haven. Ik produceerde mede een nieuw concept in een kroeg in Amsterdam: De Vrienden van Amstel LIVE. Ik hoef je niet te vertellen waar ze nu staan. Grappig he, gewoon begonnen in een café. Daarna werd ik producer van de Rabo Top 40 gepresenteerd door Jeroen Nieuwenhuizen. Ik regelde alles; van het stylen van zijn krulharen, de make up tot het schrijven van zijn teksten. Zo was ik altijd op zoek naar popnieuws. Als er een nieuwtje was over een artiest – denk aan relaties of babynieuws – dan verwerkte ik dat in de tekst van de vj.’
Fris standje geven
Ze straalt als ze vertelt: ‘In die tijd werd ik zwanger van Thomas. Ik had al besloten dat als ik ooit moeder mocht worden, ik een stap terug zou doen. Dat kon niet bij 625 TV Producties. Gelukkig kent de muziekentertainment business een luchtig netwerk. Ons kent ons. Corné Klijn, toen nog radio dj bij 3FM, belde mij op en zei letterlijk: ‘Ik hoor dat je in de aanbieding bent. Kom eens praten’. Binnen een week was ik aangenomen. Dan zit je ineens in zo’n radiostudio, omgeven door honderden knopjes. Vanuit de regiekamer kwam de vraag: ‘Deb, druk eens op het Telos knopje. Dan kunnen we even praten, zodat ik je een fris standje kan geven.’ Geen idee waar ze het over hadden. Daar bedoelen ze dus mee dat ze je radiostem een beetje bijsturen. Iets scheller, zwaarder of hoger.’
Mooi als mensen hun emoties ervaren en dat met passie overbrengen
Net als nu Mattie en Marieke was het toen Debby en Corné
‘Het was een leuke tijd. Artiesten kwamen op bezoek, ik bedacht acties en werkte veel met platen- en filmmaatschappijen. De tiende beller is natuurlijk nooit de tiende beller: het is altijd de léukste beller. Daarin wordt positief gemanipuleerd. Corné wilde op een gegeven moment dat ik zijn sidekick werd. Daarom kreeg ik natuurlijk dat frisse standje.’ Ze wilde dat wel doen op de voorwaarde dat ze niet van te voren wist wanneer hij haar in de uitzending zou halen. ‘Gooi gewoon die rode lamp aan, dan klets ik wel. Als dingen spontaan gaan, ben ik op mijn sterkst. Dat deed hij. In de verkiezing voor de leukste radiobabe met Isabella Brinkman werd ik derde,’ ginnegapt ze.
Pure passie en emotie
‘Mijn zoon Thomas ging kleuteren en wilde graag dat ik vaker thuis was. Daarom stapte ik over naar het ochtendprogramma Arbeidsvitaminen met Gerard Ekdom. Daar is het idee ontstaan voor mijn eigen bedrijf. De travelparty’s waren heel divers met een keur aan DJ’s, tv-zenders en zowel nationale als internationale artiesten. Hier regelde ik alles voor. Ik kreeg bijvoorbeeld het verzoek: ‘Zorg dat we live kunnen uitzenden vanuit Afrika’. Nou, regel dat maar. Op Bonaire maakten we een WNF Campagne-uitzending met het thema: ‘Red het koraal’. Ik zei tegen Gerard: ‘We duwen je van de boot. Onder water zoek je naar koraal en op het moment dat je bovenkomt gooien we de microfoon open en ga je vertellen. Dan ben je op je spontaanst en komt er een puur verhaal uit.’ Ik vind het mooi als mensen hun emoties ervaren en dat met passie overbrengen.’
De aftrap van Media Missie
‘Het organiseren vond ik zo leuk dat ik mijn eigen bedrijf wilde beginnen. Ik was zwanger van Karlijn. Best spannend want de arbeidsvoorwaarden bij de publieke omroep zijn uitstekend.’ Ze nam de sprong. De bedrijfsnaam is ontstaan tijdens een project voor Sony Music. ‘Na afloop kwam de directeur naar mij toe en zei: ‘Hé Toorenaar, missie geslaagd’, en gaf mij een high five. That’s it. Een missie is een opdracht.’ Media Missie was geboren. Vanaf het allereerste begin was het een succes. ‘In mijn uitgebreide netwerk was er altijd wel iets te regelen of te organiseren. Het begon veelal met showcases van artiesten die een nieuw album uitbrachten, daar hoort altijd wel een feestje bij. Langzaam breidde ik uit. Ik heb bewust geen medewerkers in dienst genomen, wel stagiaires. Vorig jaar had ik bijvoorbeeld een groot project voor Ajax. Dan ben je projectleider en krijg je een team toegewezen. Als ik zelf mijn team kan samenstellen heb ik wel mijn eigen DNA om mij heen. Voor security, horeca, podium licht en geluid hoef ik echt geen offertes meer aan te vragen.’
Ali B maakte social media posts in mijn keuken
‘Mensen beseffen vaak niet hoeveel werk er in een productie zit. Bijvoorbeeld de tv commercial van de Gabbers. De kaartverkoop voor de Ziggo Dome bleef achter. RTL belde of ik binnen twee weken met Ali B, Roué Verveer, Martijn Koning en Najib Amhali nieuwe commercials wilde opnemen. Het was een uitgebreid script met locaties in Almere, schaatsbanen en vuurwerk afsteken aan de waterkant. Ik zei gelijk: ‘Dat kunnen we bij mij thuis opnemen.’ Zo gezegd zo gedaan. Op mijn oprit stond de cateringtent en de voortuin stond vol lampen. Ali zat in de keuken instagram posts te maken. Die vier gasten moesten op mijn bank popcorn eten. Zelfs na maanden vond ik nog de restanten. Het was een leuke chaos! Toen ik verhuisde zei mijn buurvrouw: ‘Jammer dat je weggaat, sinds jij hier bent, gebeurt er tenminste iets.’ Als schaatsbaan regelde ze Flevo on Ice. ‘Martijn hesen we in een panty. Zo gelachen. Al met al zijn we dagen bezig geweest met het filmen van drie promo’s van elk 20 seconden.’
De bliksem sloeg in
‘Laat mensen doen waar hun talent ligt. Dat is bij iedere productie mijn uitgangspunt. Het is mijn taak om de expertise binnen een team samen te brengen, maar dan moet je de mensen wel vertrouwen. Soms is dat als projectleider best moeilijk helemaal als je een control freak bent. Hoe goed je draaiboek ook in elkaar zit, dingen kunnen altijd mis gaan. Ik heb nog nooit een evenement gehad dat fout liep.’ Ze klopt af op de houten tafel. ‘Wel heb ik calamiteiten meegemaakt. Het Evenaar Festival waar de bliksem insloeg en een schietpartij op een strandfeest dat plaatsvond vlak voor het door mij georganiseerde 100% NL Strandfeest. Dan loop je in plaats van één keer, wel drie keer een schouw met politie, brandweer en gemeente om te zorgen dat alles in orde is. Tijdens de aanslag in Apeldoorn zat ik in het promotieteam van het Radio 538 Koninginnedagfestival in Amsterdam. Wat doe je dan? Stilzwijgen gaat niet, want via social media gaat de kennisgeving als een malle. De boel stilleggen met als reden de aanslag is ook geen optie. Dan ontstaat er blinde paniek onder 30.000 man. Wij hebben het rustig afgerond.’
Afgewerkt en aangereden
‘Wil je iets bij de thee?’ vraagt Debby. Voor het eerst valt mij een Brabantse tongval op. ‘Eigenlijk is het accent vanzelf weggegaan,’ verklaart ze. ‘Als je maar lang genoeg buiten het zuiden woont. Maar het is ook zo weer terug als ik in Brabant ben. Als mijn zus thuiskomt van haar werk, roept ze nog altijd: ‘Ik ben afgewerkt en aangereden’. Als je dat hier roept, denken ze dat je naar de wallen bent geweest.‘
Flevoland op de kaart
Inmiddels woont ze alweer twintig jaar in Almere. ‘Op een gegeven moment werd ik er zo moe van om mezelf te verdedigen dat ik in Almere woon. Het is hier niet suf. Almere is tof! Het fantastische Stadshart, de bosrijke gebieden, de ruimte en het water. Mijn passie voor Almere wilde ik delen. Bij omroep Flevoland miste ik een programma over activiteiten en evenementen om de provincie op de kaart te zetten, dus bedacht ik het format ‘Maak het Mee’ en legde via LinkedIn contact met de programmaleider.’ Debby regelde verder alles. Van de sponsoring tot de productie, zelfs nam ze de presentatie op zich. ‘Ik wilde ook alles zelf meemaken. Ik ben een rioolbuis ingekropen, heb vrachtwagens getrokken en het leukste was mijn interview met Max Verstappen.’ Ze baalde toen het programma na bijna 300 afleveringen stopte. ‘Ik kan er nog niks over zeggen, maar presenteren op tv smaakt naar meer.’
Floriade is als een marathon
Recent verhuisde ze naar de Bloemenbuurt. Met een grijns: ‘Heel toepasselijk bij mijn nieuwe functie als projectmanager evenementen van de Floriade. In maart begon ik als ZZP’er, maar al snel werd mij duidelijk dat dit geen parttime job is. Het is zo’n groot en dynamisch concept dat binnen een paar jaar neergezet moet worden. Ondanks dat veel zaken nieuw zijn, voel ik mij als een kind in de ballenbak. Hiervoor heb ik wel mijn bedrijf in de koelkast moeten zetten.’ Spijt heeft ze niet. ‘De lopende projecten voor Media Missie heb ik netjes kunnen afronden. De Floriade was zo’n mooie kans. In 2022 wordt Almere omgetoverd tot een gigantisch evenemententerrein met daarop de grootste tuinbouwtentoonstelling ter wereld. Sommige collega’s hebben eerder zo’n traject gelopen in Venlo en Haarlem. Voor het eerst laten we een groene stad van de toekomst na.’ De organisatie is een uitdaging vol leermomenten. ‘Het is een marathon. Je zit in een hamsterwiel. We rennen met zijn allen rond, maar op het moment dat er één uitspringt, loop je met zijn allen alweer achter.’
Als Oprah op tv komt, lig ik te janken
‘Na twee roerige jaren in mijn privéleven, was het winnen van Zakenvrouw van het Jaar een fantastische ervaring. Ik was zeer geëmotioneerd. Mensen denken vaak ‘die Deb is hard en zakelijk’, maar ze moeten eens weten. Ik ben hartstikke kwetsbaar. Als Oprah op tv komt, lig ik al te janken. En dan heeft ze nog niet eens iets gezegd. Gelukkig heb ik hele fijne mensen om mij heen. En ik ben een doorzetter. Een paar weken geleden vertelde ik een collega hoe lekker het gaat. Ik heb een fantastisch huis, leuke job, met de kinderen gaat het goed en ik heb een lekker wagentje.’
Ik zie mezelf niet tot mijn zestigste in de modder rondsjouwen
Kom eens door met dat buitenzwembad
Op de vraag: welk evenement ze nog mist in Almere roept ze zonder twijfel: ‘Een buitenzwembad. De Sijsjesberg in Huizen is het enige bad dat in de buurt is. Zodra het zonnetje schijnt is het daar een mierenhoop. Er moet gewoon een buitenzwembad komen. Desnoods ga ik het zelf bouwen. Dat mag je er best zo inzetten.’
Schapen wegduwen…
Haar pad na de Floriade ligt nog helemaal open. ‘Een aantal jaar geleden ben ik door Hogeschool Fontys gevraagd om gastcolleges te geven en daarnaast ben ik een eigen Evenementen Academie gestart. Kennis en ervaring overbrengen op de jongere generatie vind ik heerlijk. Studenten vinden praktijkonderwijs ook onwijs leuk. Als ik voor twintigers sta vertel ik altijd over mijn werk voor SLAM FM, want dat is natuurlijk vet cool. De openingsslide van mijn presentatie gaat steevast over locaties. Van weiland tot kasteel en van poppodium naar paleis, zodat ze zien dat ze niet altijd in Ahoy zullen staan. Ik heb wel eens schapen uit een weiland moeten wegduwen, omdat daar een tent voor CliniClowns moest worden opgebouwd. Ik zie mezelf niet tot mijn zestigste in de modder rondsjouwen. Wie weet waar de Floriade toe leidt?’ Met een rugzak vol productie-, educatie- en presenteertalent komt er vast weer wat uitdagends op haar enerverende pad.
Debby Toorenaar
30 juni 1971, Uden
1995
Field Promoter IMC-Masters Music
1995
Artist Promoter Sony Music Entertainment
1998
Verhuizing naar Almere
1998
TV Producer 625 TV Producties
1999
Producer NPS – Radio 3FM
1999
Geboorte Thomas
2002
Senior Producer 3FM Arbeidsvitaminen – AVRO
2003
Start eigen evenementbureau Media Missie
2005
Geboorte Karlijn
2011
Geboorte Thijs
2011
Gastdocent Fontys Hogeschool
2014
TV Host ‘Maak het Mee’ Omroep Flevoland
2018
Flevolandse Zakenvrouw 2018
2019
Toetreding Ledenraad Rabobank Almere