‘Matching Talents’ is een coachingsproject voor jongeren, georganiseerd door de Vrijwilligers- en Mantelzorgcentrale Almere (VMCA). Het is bedoeld voor middelbare scholieren of studenten van een vervolgopleiding, die coaching kunnen gebruiken bij het organiseren van hun schoolwerk of leven. Coach en jongere werken samen naar een doel, oplossing van het probleem, of antwoord op de vraag van de jongere. Ze bepalen zelf waar, hoe vaak en hoe lang ze zullen afspreken. De duur van een coachingstraject kan variëren van enkele maanden tot een jaar. Jongere en coach gaan pas aan de slag, als er een ‘match’ is tussen de twee.
Meer weten? Neem dan contact op met coördinator Stein Janssen via: s.janssen@vmca.nl of via 06-8143067. Of kijk op www.vmca.nl
Kacper Albrecht (19) volgt de beveiligingsopleiding aan het ROC Flevoland. Kacper is van Poolse komaf en woont sinds 2010 in Nederland. Na het afbreken van twee eerdere opleidingen heeft de student dit schooljaar zijn draai gevonden. Kacper: ‘Als het lukt, wil ik mijn studie versneld in één jaar afronden.’ De student spreekt Nederlands, Pools en Engels. Hij had echter veel moeite om zich te uiten bij onbekenden. Om hier sterker in te worden, vroeg hij de VMCA om coaching. Er volgde een intake en daarna een ‘match’ met coach Theo Faddegon (60). Theo is zelfstandig ondernemer. Hij helpt onder meer ook ondernemers bij het implementeren van projectmatig werken. Coaching speelt bij zijn werk een belangrijke rol en lijkt hem op het lijf geschreven. Theo: ‘Sinds april begeleid ik Kacper en spreken we één keer per maand af bij het ROC van Almere.’
Ik ben benieuwd naar hun ervaringen. Op een dinsdagmiddag, na afloop van het coachingsgesprek tussen Kacper en Theo, ontmoet ik de twee en leg ik hen een paar vragen voor.
Kacper, kun je vertellen waarom jij een
coach zocht?
Kacper: ‘Op school vroegen ze of ik hulp nodig had met sociale vaardigheden en wezen ze mij op het project ‘Matching Talents’. Ik heb me zo gauw mogelijk aangemeld. Mijn vader was aanwezig bij de intake. Ik durfde namelijk niet goed te praten tegen mensen die ik niet kende. Daardoor voelde ik me best ongemakkelijk en vaak ook alleen. Terwijl ik wél de behoefte had om in contact te gaan. Ik wil niet aan de zijlijn staan, maar volop in het leven.’
Theo en Kacper, hoe gaat een coachingsessie?
Theo: ‘Ik probeer om te beginnen te begrijpen waar iemand tegenaan loopt, en wat de vraag precies is. Dat was bij Kacper al gauw duidelijk. Vervolgens kijk ik waar iemand goed in is, en waar er ontwikkelmogelijkheden liggen om de coachdoelstellingen te realiseren. Kacper maakte zich bijvoorbeeld veel kleiner dan hij is. Hij is creatief, ambitieus en durft zich kwetsbaar op te stellen. Kacper heeft veel te bieden. Ik geef hem in onze gesprekken de dingen terug die ik zie.’
Kacper: ‘Theo en ik praten één à twee uur. Hij vraagt mij naar concrete situaties en hoe ik daarin met dingen omga. Hij geeft aan hoe ik het anders zou kunnen doen. Dat probeer ik vervolgens toe te passen. De daaropvolgende keer vertel ik Theo wat ik heb gedaan om het contact met anderen te verbeteren.’
Theo: ‘Ik geef dingen aan, maar Kacper moet het natuurlijk zelf doen.’
Kacper, wat heeft de coaching jou opgeleverd?
Kacper: ‘Ik voel me prettig. Opgelucht. Anders dan ik eerder was. Ik stap op mensen af en ga in contact. Ik realiseer me nu dat ik daarmee geen risico loop, dat er iets ergs gebeurt. En ik merk dat anderen meer op mij reageren. Ze zien nu hoe ik echt ben.’
Theo: ‘Ik merk dat Kacper vandaag de dag veel meer ontspannen is.’
Theo, wat haal jij uit het coachen van jongeren?
Theo: ‘Ik ben altijd al buitengewoon geïnteresseerd geweest in mensen. In wat hen drijft en hoe je hen in hun kracht zet. En ik vind het prettig om contact te hebben met uiteenlopende mensen. De huidige generatie jongeren is boeiend, omdat er zo enorm veel gebeurt in hun leven. Het is nu allemaal heel anders dan toen ik zelf jong was. Het contact met hen houdt mijn eigen wereld breed.’
Kacper, het klinkt alsof jullie al klaar zijn…
Kacper: ‘We gaan nu verder met planning. Ik wil heel graag beter leren plannen. Zodat ik niet in de stress hoef te schieten. Ik vind het fijn dat Theo mij ook daarmee wil helpen.’