Gerrit Jan Groothedde
Gerrit Jan Groothedde, beter bekend als “Eetschrijver”, woont en werkt als freelance culinair journalist in Almere. Op zijn blog www.eetschrijven.nl geeft hij (on)regelmatig zijn ongezouten mening over eten en alles wat daarmee samenhangt. Onlangs verscheen bij Het Spectrum zijn nieuwste boek ‘Het Antidieetboek’.
Het is een vraag die vaak gesteld wordt: hoe breng je vraag en aanbod bij elkaar als het gaat om ambachtelijke producten? Steeds meer mensen vragen naar authentieke smaken en ouderwets lekkere producten. En die producten worden geteeld en geproduceerd. Je zou denken dat het daarmee kat in het bakkie is.
Maar boeren en ambachtsmensen zijn doorgaans geen marketeers. Evenmin hebben ze reclamebudgetten van vele miljoenen en verder ook geen gelikt distributienetwerk. Dus hoe komt al dat lekkers bij hen vandaan op onze tafel?
Daar blijft toch een flessenhals zitten. Waarbij onbekend niet eens zozeer onbemind maakt, maar vooral onbereikbaar. En zo sterft zelfs het mooiste streekproduct in schoonheid.
Dat moeten we dus niet willen. Maar wat dan?
Juist: al die producten moeten in de kijker worden gespeeld. En hoe kun je dat beter doen dan via een festival? Dat moet Marco Lipsius gedacht hebben. Deze ondernemende Almeerder timmert al een tijdje aan de weg met evenementen, waarbij lekker eten en drinken centraal staan. Nu is hij de grote motor achter de Streekparade.
De Streekparade brengt in het weekend van 26 en 27 september in het hart van Almere telers, boeren en ambachtelijke producenten bij elkaar. Samen kunnen ze er hun lekkerste, eerlijke en pure producten in de schijnwerpers zetten.
En dat niet alleen. Ook het groeiende legioen foodtrucks dat Nederland rijk is, laat zich fors vertegenwoordigen. Verder kun je meedoen aan tal van workshops, is er een kinderboerderij en zijn er prachtige klassieke landbouwwerktuigen die je kunt bekijken.
Kijk, daarvan word ik nou blij van: een evenement dat boer en burger bij elkaar brengt. Rond zulke evenementen hangt altijd een heel prettige dynamiek. Mensen genieten volop van al het lekkers dat er wordt aangevoerd.
Nu is het alleen nog te hopen dat die belangstelling ook wordt opgemerkt door gedreven ondernemers in de stad. Om ervoor te zorgen dat die mooie producten ook na afloop van zo’n heerlijk festival gewoon bereikbaar blijven. Want mensen willen anno 2015 maar al te graag écht eten. Ze moeten er alleen aan kunnen komen.
Die business tussen boer en burger, dáár kan het beter. Wie ziet de mogelijkheden in de markt? Want op de grootgrutter hoeven we niet te rekenen. Die heeft, nadat de spotjes betaald zijn, helemaal geen geld meer voor smaak.